N-VA Leuven maakt top 16 bekend met heel wat nieuwe gezichten

Op 28 april 2024, over deze onderwerpen: Verkiezingen

N-VA Leuven trekt met een sterke en diverse ploeg naar de verkiezingen. Lijsttrekker Zeger Debyser maakte eerder al bekend dat Lies Verlinden, Pieterjan Vangerven en Debby Appermans plaatsen 2, 3 en 4 innemen. Veerle Bovyn duwt de lijst. Daarmee is ervaring verzekerd. Vandaag worden heel wat bijkomende kandidaten en nieuwe gezichten bekend gemaakt.

Kandidaat-burgemeester Zeger Debyser: “Ik ben blij vandaag een hele reeks nieuwkomers bekend te kunnen maken.

Op plaats 5 vinden we Daniela El-Kadi uit Leuven centrum. Daniela heeft Palestijnse roots. Ze is moeder van twee en onderneemster. Daniela El Kadi: “Als onderneemster wil ik me inzetten voor een ondernemend Leuven, voor handel en horeca. Bereikbaarheid is daarbij cruciaal. Verder hecht ik veel belang aan gelijke kansen. Niet alleen professioneel maar ook op sociaal vlak. Voor mij is iedereen gelijkwaardig maar waar rechten zijn, zijn er ook plichten en deze moeten gerespecteerd en nageleefd worden.”

Op plaats 7 staat Wieland Verbrugghe uit Heverlee die als stafmedewerker werkt bij de provincie Vlaams-Brabant. Wieland Verbrugghe: “Ik wil van Leuven een stad maken waar voetgangers veilig kunnen wandelen. Dit realiseren we door een stoepenplan. Verder voorzien we 20% betaalbare woningen in grote bouwprojecten voor kopers met een band met Leuven. Daarnaast zetten we resoluut in op meer zwemwater door een nieuw 50 meter zwembad."

Op plaats 9 staat Michiel Bertels uit Kessel-lo. Michiel is 29 jaar en mobiliteitsexpert. Hij wil de rede terugbrengen in het Leuvens mobiliteitsbeleid: “Een mobiliteitsbeleid dient om mensen vrij te doen bewegen. Elke weggebruiker is welkom in Leuven. We moeten meer inzetten op het aanbieden en promoten van alternatieven en minder op het beperken en verbieden. Meer wortel en minder stok. Verder wil ik mij ook inzetten voor gelijke kansen omdat de strijd om gewoon jezelf te zijn nog niet gestreden is"

Op plaats 11 vinden we Alfons Roebben, werkzaam als raadgever Omgevingsvergunningen op het kabinet van Gedeputeerde Bart Nevens voor de provincie Vlaams-Brabant. Alle Leuvense actiecomités kennen Alfons. Achter de schermen is hij hun raadgever, steun en toeverlaat. Alfons Roebben: “In een wereld van veranderende behoeften en groeiende uitdagingen is Ruimtelijke Ordening niet alleen een kwestie van regels en voorschriften, maar des te meer van visie, creativiteit, echte inspraak en daadwerkelijke participatie.”

Verder hebben we Joren Mertens op plaats 14. Joren is 19 jaar, student en woont in Leuven-Korbeek-Lo. Joren speelt rolstoelbasket bij Leuven Bears. Joren Mertens: “De staat van de stoepen in Leuven is erg bedroevend, dat merk ik elke dag. En voor de fietsers zijn er veel te weinig veilige fietsenstallingen. Ik wil me inzetten voor integrale toegankelijkheid.”

Daarnaast zijn er onze vertrouwde gezichten:

Frieda Aerts uit Heverlee, de “mama” van de gemeenteraad, staat op 6. Frieda zet zich in voor de senioren en liet zich onlangs opvallen door haar bankenplan. Op 8, 10 en 12 staan 3 sterke raadsleden uit Kessel-lo. Karen Van Herck is de rustige maar besliste stem in sociale dossiers en verdedigt de Leuvense handel en horeca. Katelijne Dedeurwaerder is onze expert in onderwijs en cultuur en wijst graag op het belang van het Nederlands. Katia Warny zetelt al enkele jaren in het bijzonder comité en ook even in de gemeenteraad waar ze zich liet opvallen in sociale en mobiliteitsdossiers. Katia weet ook alles over de biergeschiedenis van Leuven. Erwin Verbeken uit Heverlee komt ook uit het bijzonder comité. Erwin staat op 13 en is expert in sociale dossiers. Erwin schreef onlangs nog een boek over de Leuvense Meyboom. Op plaats 15 staat Lieven Vanpoucke uit Kessel-Lo, al jaren lid van de toegankelijkheidsraad. Op 16 vinden we tenslotte Karine Op de Beeck uit Wijgmaal. Karine heeft een loopbaan als directielid aan de KU Leuven achter de rug en wil zich inzetten om het dorpskarakter van Wijgmaal te behouden.

Zeger Debyser: “Onze leden krijgen het laatste woord op onze ledenvergadering op 18 mei in Sint Geertrui. Daar vragen we de goedkeuring voor de hele lijst van 47 kandidaten. Deze 16 top kandidaten gaan alvast samen met ons op pad om naar de Leuvenaar te luisteren en een alternatief aan te bieden voor een beter Leuven.”