N-VA Leuven herhaalt kritiek op financieel beleid. Stijgende rentelast loopt nu al op tot 4 miljoen euro per jaar.

Op 23 oktober 2023, over deze onderwerpen: Financiën, Goed bestuur

Tijdens de gemeenteraad van oktober wordt de aangepaste meerjarenplanning tegen het licht gehouden. N-VA Leuven is bezorgd over de oplopende schulden en verwijt het stadsbestuur geen keuzes te maken.

“We blijven onze kritiek herhalen. Het exploitatiesaldo is op één legislatuur drastisch gedaald, en dat ondanks 8 miljoen euro extra inkomsten door verhoogde belastingen, 8 miljoen euro extra GAS-boetes en het wegteren van reserves bij stadsentiteiten. De groei aan personeelsleden (100 VTE of 10%), valt niet uit te leggen”, zegt raadslid Pieterjan Vangerven. “Men heeft de personeelsuitgaven blijkbaar niet onder controle. De stad werft personeel aan voor nieuwe uitdagingen, maar stelt daarbij niet de vraag of er elders kan worden bespaard. Door geen scherpe keuzes te maken en op die manier niet zuinig om te gaan met de middelen van de Leuvenaar, maakt men een keuze tegen de toekomstige generaties Leuvenaars. Voor hen neemt de ruimte om te investeren drastisch af en zij zullen dan nog eens moeten opdraaien voor de groeiende schuldenberg”, aldus Vangerven.

Ook bij de investeringspolitiek van het huidige stadsbestuur kunnen veel vraagtekens geplaatst worden, volgens de grootste Leuvense oppositiepartij. “Vele grote projecten zoals de nieuwe balsportenhal en de renovaties van het stadhuis en Hal9 worden steeds verder opgeschoven in de tijd”, vult fractieleider en lijsttrekker Zeger Debyser aan. “Tegelijk zien we weer enkele niet geplande aankopen zoals die van de Fluviussite. Het is echt zoeken naar een globale visie op het aankoopbeleid. De voorbije jaren lijkt men wel monopolie te spelen met het geld van de Leuvenaar. De Scheutsite, een loods in Herent, het Domogebouw, een depot voor Museum M, het voormalige Belfiuskantoor op de Bondgenotenlaan, … allemaal investeringen die men oorspronkelijk niet gepland had. Hoewel daar ook nuttige investeringen bij zullen zijn, kunnen die middelen niet meer gebruikt worden om de vele gebouwen waar de stad al eigenaar van is eindelijk grondig aan te pakken, denk maar aan Hal 5, het zwembad van Kessel-Lo. Bovendien stijgen ook de exploitatiekosten want gebouwen moeten onderhouden worden. En zou de stad, als ze het echt meent met haar klimaatbeloften, niet eerst middelen moeten voorzien voor de energetische renovatie van haar bestaand gebouwenpatrimonium vooraleer steeds nieuwe panden aan te kopen?, besluit Debyser.

“Deze spilzucht laat zich ook voelen in het meerjarenplan. Door de oplopende schulden en de stijgende interest, zijn de rente-uitgaven op één jaar tijd al bijna verdubbeld. Jaarlijks moet de Leuvenaar nu al ruim vier miljoen euro aan interesten ophoesten. Dat is geld dat anders naar nuttige investeringen zou kunnen gaan of een belastingsverlaging. Een groot deel van de belastingsverhoging die schepen Carl Devlies via de onroerende voorheffing en tegen zijn verkiezingsprogramma in invoerde, dient dus gewoon om de interest op de leningen te bekostigen. De Leuvenaar betaalt de spilzucht dus cash. Het ziet er trouwens niet naar uit dat dit de komende jaren zal verbeteren, want de schuldenberg wordt nog groter. Want bovenop de ruim 30 miljoen euro extra schulden van de voorbije drie jaar, zullen dit jaar en de komende jaren nog extra schulden kunnen worden opgebouwd ten belope van respectievelijk 70, 80, 25 en 81 miljoen euro, waardoor de interesten in 2026 zouden kunnen oplopen tot wel 17 miljoen euro”, besluit Pieterjan Vangerven.

Contacteer:

• Gemeenteraadslid Pieterjan Vangerven: 0495 74 25 19 - pieterjan.vangerven [at] n-va.be
  • Fractievoorzitter en lijsttrekker Zeger Debyser: 0491/22 71 52 - zeger.debyser [at] leuven.be