Veilig thuis in Leuven!

Op 5 september 2024, over deze onderwerpen: Goed bestuur, Veiligheid, Verkiezingen, Verkiezingen 2024
politie grot markt Leuven

Fietsdiefstallenplaag en “overlevingscriminaliteit” moeten worden benoemd en kordaat aangepakt. ANPR camera’s dienen voor veiligheid niet om de stadskas te spijzen.

Leuven is een mooie en aangename stad, maar het veiligheidsbeleid kan beter. N-VA Leuven gaat niet mee in het ongenuanceerde hoeraverhaal van het stadsbestuur. De fietsdiefstallenplaag en de overlevingscriminaliteit dienen dringend te worden benoemd en aangepakt. ANPR-camera’s moeten gebruikt worden om dievenbendes en andere geseinde voertuigen te detecteren, niet om bezoekers weg te jagen.

Leuven scoort wel goed qua onveiligheidsgevoel (5%), maar de criminaliteitsgraad ligt met 13,04 feiten per 100 inwoners hoog. Het absoluut cijfer is wat vertekend door de vele studenten die ook verblijven in onze stad, maar als we dit cijfer zouden corrigeren voor de studenten, die hier een deel van het jaar verblijven, scoren we met een cijfer van 10,5 nog steeds erg hoog. Bovendien lag de criminaliteitsgraad in 2023 3.5% hoger dan in 2022. De criminaliteit daalt dus niet in Leuven!

Het uitgangsleven op en rond de Oude Markt en in de stationsbuurt wordt nog steeds ontsierd door gewelddadige incidenten. Leuven wordt daarnaast ook geplaagd door fietsdiefstallen (liefst 1603 aangiftes in 2023) en overlevingscriminaliteit, wat zich onder meer uit in een 24% stijging van de winkeldiefstallen en van een 32% toename van zakkenrollerij in 2023. Woninginbraken zijn wel met 39% gedaald, maar inbraken in handelszaken en bedrijven met 80% toegenomen.

De 100.000 ANPR-GAS boetes in 2023 spijzen misschien wel de stadskas, maar jagen onze bezoekers weg. De verkeersveiligheid aan het station is problematisch en de conflicten tussen fietsers en voetgangers nemen overal in onze stad spectaculair toe.

Lijsttrekker en kandidaat-burgemeester Zeger Debyser: “In Leuven is er geen daling, maar een verschuiving in de criminaliteit. Die veiligheidsproblemen dienen dringend te worden benoemd en aangepakt. Voor ons geldt nultolerantie voor geweld op en rond de Oude Markt en in de stationsbuurt, met een plaatsverbod voor amokmakers. Op onze talrijke huisbezoeken worden we vaak aangesproken over drugsoverlast. Drugsverkoop op klaarlichte dag maakt ouders bezorgd over hun kinderen. We willen een gecoördineerde en kordate ketenaanpak tegen drugs en kordate aanpak van overlast via GAS-boetes en taakstraffen.”

Raadslid Lies Verlinden: “Naast dit handhavingsbeleid willen we ook investeren in de politie. Daarom pleiten we voor de oprichting van wijkoverlastteams om specifieke problemen in een bepaalde buurt aan te pakken. Ook zien we een ruimere rol voor de wijkagent. Daarnaast willen we de burger sensibiliseren om bij te dragen aan het veiligheidsbeleid. Via de uitrol van BuurtInformatieNetwerken kunnen buurtbewoners sneller schakelen als ze iets verdachts opmerken in hun omgeving. Voor een grotere veiligheid in de uitgaansbuurt en als laagdrempelig aanspreekpunt behouden we een politiepermanentie op de Oude Markt. De openingsuren van het nieuwe commissariaat aan het station moeten daarnaast worden uitgebreid tot een volwaardige permanentie.”

Raadslid Veerle Bovyn: “Diefstal van een (elektrische) fiets moet niet worden geminimaliseerd. Aanpak van fietsdiefstallen moet een prioriteit zijn. We zorgen voor een hogere pakkans met de inzet van lokfietsen. We verhogen de verkeersveiligheid in Leuven en zeker aan het station en pleiten voor fietshoffelijkheid en verkeerseducatie om de conflicten tussen fietsers en voetgangers te doen dalen. We zetten ANPR camera’s in voor uw veiligheid, en niet langer als melkkoe door een veel duidelijkere signalisatie.”

Zeger Debyser: “De bestaande veiligheidsproblemen moeten in de eerste plaats worden benoemd en niet geminimaliseerd. Met een kordate en doordachte aanpak bezorgen we iedereen een veilige thuis in Leuven.”

Contacteer:

• Fractievoorzitter en lijsttrekker Zeger Debyser: 0491/22 71 52 - zeger.debyser [at] n-va.be
  • Gemeenteraadslid Lies Verlinden: 0479 61 87 66 - lies.verlinden [at] n-va.be
  • Raadslid Veerle Bovyn: 0486 37 24 27 - veerle.bovyn [at] n-va.be