N-VA Leuven waarschuwt voor explosieve groei van de Leuvense schuldenberg

Op 28 augustus 2023, over deze onderwerpen: Financiën, Goed bestuur

Op de agenda van de Leuvense gemeenteraad staat een nieuwe lening van 50 miljoen euro ingepland. Daarnaast is er nog een optie om ook in 2024 nog eens maximaal 50 miljoen euro bij te lenen. N-VA Leuven reageert onthutst. Voor N-VA is dit het ontegensprekelijk rechtstreeks gevolg van het lamentabel financieel beleid van het huidige Leuvense stadsbestuur.

N-VA raadslid Pieterjan Vangerven beet zich al sinds het begin van deze legislatuur vast in het financieel beleid en heeft eerder al voor de spilzucht gewaarschuwd. “Deze schulden zijn het logische en onvermijdelijke gevolg van het financieel beleid van dit stadsbestuur”, zegt Vangerven. ‘Zo werd er de afgelopen drie jaar maar liefst 72 miljoen euro meer uitgegeven dan er inkomsten waren. De lange termijn schulden stegen 25%, van 95 miljoen euro in 2019 naar ruim 120 miljoen euro in 2022. Daar komt nu op zijn minst dus nog eens een netto-schuld van 40 miljoen euro bij. Op vier jaar tijd gaan we dus van 95 naar 160 miljoen euro. Een stijging van bijna 70%. En dit nog zonder een eventuele extra lening van 50 miljoen die in 2024 gepland staat. Dit is echt niet meer te verantwoorden. De kans is groot dat de schuldenberg op één legislatuur bijna verdubbelt. ‘Na ons de zondvloed’ lijkt het stadsbestuur hiermee te zeggen”, aldus Vangerven.

Fractieleider en lijsttrekker Zeger Debyser : “Dat er al eens een jaar schulden moeten worden aangegaan om een éénmalig tekort te financieren of om een groot project te financieren is normaal, maar het probleem zit fundamenteler: het exploitatiesaldo verslechtert stelselmatig en dat ondanks de ruim 8 miljoen euro aan gestegen belastingen per jaar (onroerende voorheffing en aanvullende belastingen), 8 miljoen euro aan boete-inkomsten per jaar en het opsouperen van reserves bij entiteiten van de stad. Samen met de stijgende schulden heeft dit dan ook een zeer negatief effect op de autofinancieringsmarge. Dat is de ruimte die een stad heeft om de nodige investeringen uit eigen middelen te financieren. Om dan op een moment dat er veel financiële en economische onzekerheid heerst, de rentes stijgen, in deze mate aan schuldopbouw doen, zonder een grondige budgettaire oefening, is gewoon onverantwoord. Dit college gaat prat op zijn ambities qua duurzaamheid. Maar schulden naar de volgende legislatuur en toekomstige generaties schuiven is allesbehalve duurzaam”, besluit Debyser.

Contacteer

• Gemeenteraadslid: Pieterjan Vangerven - 0495 74 25 19