Masterplannen Wijgmaal

Op 28 maart 2022, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening
Masterplannen_Wijgmaal

N-VA Leuven dient vier wijzigingen in voor masterplannen Wijgmaal

De masterplannen voor Wijgmaal blijven de gemoederen bedaren. Zeger Debyser en Veerle Bovyn, gemeenteraadsleden: “Vorige maand stelde het Leuvense stadsbestuur haar plannen voor Wijgmaal voor. Vooral de voorgestelde woonuitbreiding en het aansnijden van waardevol landbouwgebied voor (kunst)grasvoetbalvelden, botsten onmiddellijk op protest en onbegrip van de Wijgmalenaars. Ook Natuurpunt liet zich kritisch uit over de plannen. Terecht. Wij zijn gaan luisteren naar de Wijgmalenaars en zullen op de gemeenteraad van vanavond enkele voorstellen tot wijziging van de plannen indienen: we willen het landbouwgebied vrijwaren, we stellen wijzigingen voor qua hoeveelheid, situering en bouwlagen van de voorziene extra wooneenheden ten noorden van de spoorweg en we willen dat het stadsbestuur zich houdt aan het Ruimtelijk Structuurplan en de masterplannen eraan conformeert. De stad staat niet boven de wet.”

Zeger Debyser : “Ondanks de kritiek van de inwoners van Wijgmaal, van het burgerpanel, van Natuurpunt en zelfs van meerdere raadsleden uit de meerderheid, weigert het stadsbestuur wijzigingen aan te brengen aan de masterplannen. Dat is onbegrijpelijk. Met dit dossier toont het college zich opnieuw niet van zijn meest participatieve kant. Er wordt te weinig rekening gehouden met de burger. Wij horen dat het burgerpanel graag meer van haar voorstellen had opgenomen gezien in het masterplan. Ze krijgen geen gehoor. Het burgerpanel krijgt nu enkel nog een afsluitend gesprek. Nochtans valt er meer dan iets aan te merken op de plannen zoals ze nu voorliggen.”
Veerle Bovyn: “Ten eerste zijn de masterplannen op meerdere punten in strijd met het Ruimtelijk Structuurplan. Het kan toch niet dat een overheid zich zelf niet houdt aan afspraken en plannen? Je moet dat als burger eens proberen… Wij vragen meer aandacht voor de open ruimte, voor landbouw en voor een lagere woondensiteit in het Noordelijk deel. Bovendien ligt er ook geen enkel mobiliteitsplan voor, terwijl dat normaal gezien een masterplan voorafgaat.”

“Daarnaast is ook de voorgestelde woondensiteit van 400 extra woningen veel te hoog” gaat Zeger Debyser verder. Wijgmaal is een dorp en moet dat dorps karakter behouden. Zes bouwlagen voelt dan ook aan als een tang op een varken in het landelijke Wijgmaal. Dit moet herzien worden. Tot slot tarten ook de plannen voor de Ymeria-site alle verbeelding. Het Leuvens stadsbestuur heeft elders de mond vol van ontharding. Maar hier in Wijgmaal wil het bestuur twee kunstsportvelden verplaatsen naar waardevol agrarisch landbouwgebied, nota bene in een overstromingsgebied vlak naast een natuurgebied. Dergelijke plannen gaan diametraal in tegen de huidige inzichten inzake klimaatadaptatie. Dat een bestuur met Groen in de meerderheid een dergelijk plan goedkeurt, kan ik niet begrijpen.”

Rechts vind je het amendement in bijlage.

Veerle Bovyn (gemeenteraadslid N-VA)
M. 0486/37 24 27
E. veerle.bovyn [at] n-va.be

Zeger Debyser (gemeenteraadslid N-VA)