Leuvense schuldenberg

Op 17 januari 2023, over deze onderwerpen: Financiën

De Leuvense schuldenberg stijgt het sterkst van alle Vlaamse Centrumsteden.

Bij de voorstelling van het meerjarenplan eind 2019 en bij opeenvolgende besprekingen van de jaarrekeningen, waarschuwde N-VA gemeenteraadslid Pieterjan Vangerven steeds voor de ongekend hoge schuldenberg die het huidige stadsbestuur aan het opbouwen is. Recente cijfers geven hem gelijk: de Leuvense schulden stijgen met 2103 euro per inwoner het meest van alle centrumsteden.

Raadslid Vangerven: “In 2020 bedroeg de schuld per inwoner 1107 euro, nu verwacht men een schuld van 3210 euro per inwoner tegen 2025. Op één legislatuur gaat de schuld dus bijna maal drie, dat is hallucinant.” “Vrijwel de volledige financiële ademruimte wordt door dit bestuur in één klap opgebruikt ondanks een verhoging van de onroerende voorheffing van 5 miljoen euro per jaar, 8 miljoen euro extra inkomsten per jaar via ANPR GAS-boetes, gestegen parkeerinkomsten en extra middelen uit het gemeentefonds. Bovendien werden reserves van de politie, Zorg Leuven en het OCMW opgesoupeerd. In absolute getallen zijn de schulden in 2020 en 2021 netto met 9.7 en 11.7 miljoen euro gestegen en wil men in 2022, 2023, 2024 en 2025 respectievelijk 46.8, 64.1, 51.0 en 63 miljoen euro extra schulden aangaan.”

“Als we dan kijken naar de oorzaken, dan zijn er natuurlijk investeringen die wij in vraag stellen zoals de Bruulparking 2.0, een wel erg dure podiumkunstenzaal van zeker meer dan 80 miljoen euro en de impulsaankoop van Domo. Voor toekomstige coalities zal er bijzonder weinig ruimte zijn om nog grote investeringen te doen. Het grootste probleem is het exploitatiesaldo dat drastisch verslechtert ondanks de extra inkomsten. Vooral de personeelskosten nemen gigantisch toe op één legislatuur. Onder de indexering van de lonen kan men niet uit, maar dat er op drie jaar tijd 10% extra personeelsleden werden aangeworven is onbegrijpelijk in een tijd dat andere lokale besturen het net met minder mensen proberen te doen en inzetten op digitalisering, “ vult fractievoorzitter Zeger Debyser aan.

“Het contrast met de vorige bestuursperiode kan haast niet groter zijn. Schepen Carl Devlies gaf in het verleden wel blijk van goed rentmeesterschap en deed de Leuvense schulden dalen tot €1107 per Leuvenaar in 2020. CD&V is echter duidelijk aan politiek gewicht verloren in de linkse stadscoalitie met Vooruit en Groen en kan de spilzucht niet meer tegenhouden waardoor zijn politieke erfenis dreigt verloren te gaan”, besluiten de twee raadsleden.

Gemeenteraadslid Pieterjan Vangerven 0495 74 25 19
Fractievoorzitter Zeger Debyser 0491 22 71 52