Het Leuvens e-deelbakfietscontract: geen duurzame mobiliteit maar dure immobiliteit.

Op 19 september 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit

N-VA Leuven roept schepen op contract te heronderhandelen

In het voorjaar sloot de stad Leuven een contract af met een commercieel bedrijf voor de exploitatie van elektrische deelbakfietsen (e-deelbakfietsen). Als garantie voor tegenvallende inkomsten schreef de stad maar liefst 425.000 euro in de begroting in. Wel kreeg de stad er nog eens 20 e-bakfietsen bovenop. N-VA Leuven reageerde meteen erg kritisch op deze bakfiets-extravaganza waarbij heel veel geld wordt uitgegeven voor bakfietsen die op sommige plaatsen nauwelijks gebruikt worden. Tussentijdse resultaten geven de N-VA gelijk.

Fractieleider en lijsttrekker Zeger Debyser: “Dergelijk spilziek beleid vereist een kritische opvolging. We hadden twee punten van kritiek. Het contract was slecht onderhandeld en dus veel te duur. Bovendien werden sommige van die bakfietsen nauwelijks gebruikt. Daarom vroeg ik de tussentijdse cijfers op. Blijkbaar heeft de schepen zelf wat schaamte, want in tegenstelling tot mijn eerdere vraag, kreeg ik deze keer geen detail van de verschillende standplaatsen.”
Wat leren ons de cijfers?

Het aantal geregistreerde gebruikers per bakfiets is afgenomen sinds de invoering van de extra bakfietsen: van 56 naar 47 per fiets. In 2023 was een kostprijs van 143.000 euro geraamd; het zal wellicht 122.000 euro worden. Tot en met 2026 voorziet de stad 382.000 euro in plaats van de initieel geschatte 425.000 euro. Bij gelijkblijvende trend zal de commerciële speler dus 90% van zijn inkomstengarantie uitbetaald krijgen door de stad!

Zeger Debyser: “Goed gespeeld van de leverancier. Mogen we er nog eens op wijzen dat die speler zijn e-deelbakfietsen in Antwerpen gratis plaatst en daar blijkbaar genoeg aan verdient? De stad Leuven vergelijkt de e-deelbakfiets graag met de Bluebike. Welnu, uit onze berekening blijkt dat Leuven 1 euro toelegt per Bluebike ritje, maar liefst 11 euro per ritje met de Cargoroo. Als je dan weet dat een Bluebike in principe per dag wordt verhuurd en een Cargoroo per uur…”

Raadslid Lies verlinden: “Wat ons niet werd verteld door de schepen, was dat de leverancier die 20 extra locaties zelf mocht kiezen. Vergelijken we nu het aantal ontleningen dan zien we dat de leverancier het weer haalt van de schepen. In de maanden mei tot juli werden de bakfietsen op door de stad gekozen locaties 1999 keer ontleend, of 67 keer per locatie; op de locaties gekozen door Cargoroo werden de fietsen 1692 keer ontleend of 85 keer per locatie. Cargoroo wist haar extra fietsen dus te plaatsen op plaatsen die beter renderen, terwijl het bedrijf kan rekenen op de waarborg van de stad voor de verlieslatende locaties.”

Raadslid Veerle Bovyn: “Sommige van die locaties blijven het bovendien erg slecht doen. Op ongeveer de helft van de locaties worden de fietsen minder dan 20 x per maand ontleend. Op een aantal locaties wordt de bakfiets zelfs minder dan 5 x per maand ontleend! Of de eenzame fiets van de Lange Lo daar nog bij hoort wou de schepen niet vertellen. Bakfietsen die niet gebruikt worden zijn verliesposten voor de stad, ze nemen onnodig ruimte in op het openbaar domein en staan niet voor duurzame mobiliteit. Ze kosten immers geld om stil te staan.”

Raadsleden Debyser, Bovyn en Verlinden: “Zou de schepen het contract met Cargoroo niet beter heronderhandelen en de verlieslatende locaties schrappen? Laat het bedrijf op eigen risico locaties kiezen, de stad moet daar geen waarborg voor geven. Het uitgespaarde geld kan dan gebruikt worden voor fietsstallingen en een fijnmazig deelfietsensysteem.”

Contacteer:

• Fractievoorzitter en lijsttrekker Zeger Debyser : 0491/22 71 52 - zeger.debyser [at] leuven.be
  • Gemeenteraadslid Lies Verlinden : 0479 61 87 66 - lies.verlinden [at] n-va.be
  • Gemeenteraadslid Veerle Bovyn : 0486 37 24 27 - veerle.bovyn [at] n-va.be