Zware vrachtwagens

Op 23 september 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Veiligheid
verkeersborden_zware_vrachtwagens

“Hang de verkeersborden die zware vrachtwagens de toegang tot de schoolroutes aan de Geldenaaksebaan verbieden terug voor er ongelukken gebeuren”

In de vorige legislatuur werd in de gemeenteraad intens gedebatteerd over de verkeersveiligheid aan de Geldenaaksebaan. Uiteindelijk kwamen er fietssuggestiestroken én een verbod op zware vrachtwagens van meer dan 10 meter lengte. Zeger Debyser en Veerle Bovyn, gemeenteraadsleden: “Nu blijkt dat de verbodsborden aan de Parkpoort, die zware vrachtwagens de toegang tot de Geldenaaksebaan, verbieden, in alle stilte zijn verdwenen. Wij vragen het stadsbestuur deze onmiddellijk terug te hangen, vooraleer er ongelukken gebeuren.”

Zeger Debyser: “De Geldenaaksebaan is een smalle straat waar elke dag opnieuw heel wat fietsertjes zich tussen het verkeer een weg banen naar één van de drie scholen die zich daar bevinden: de Parkschool, SKLO en VBS Sint-Norbertus. Zware vrachtwagens hebben daar niets te zoeken. Daarom kwam er tijdens de vorige legislatuur al een verbod op zware vrachtwagens van meer dan 10 meter lengte en werden er fietssuggestiestroken aangelegd. Maar wat blijkt nu? Ondertussen blijkt dat de verbodsborden die vrachtwagens langer dan 10 m de toegang tot deze schoolroutes moeten verbieden, in alle stilte zijn verdwenen. Aanvankelijk dachten wij aan een tijdelijke ingreep voor het WK, maar niets is minder waar. De werkgroep verkeer besliste blijkbaar in juni 2021 om de borden weg te nemen omdat er geen dergelijke borden in de Pakenstraat hangen”.

“Een onbegrijpelijke beslissing”, gaat Veerle Bovyn verder. “Voor ons is verkeersveiligheid primordiaal, zeker voor schoolgaande kinderen. We vragen dan ook dat de verkeersborden zo snel mogelijk worden teruggehangen. Daarnaast stellen we tevens voor er ook in de Pakenstraat te hangen. Een dergelijk verbod op zware vrachtwagens is wat ons betreft niet alleen logisch, het ligt tevens volstrekt in de lijn van het Charter Werftransport dat de stad op ons voorstel eind vorig jaar ondertekende.”