Wij vragen aandacht voor de klachten van de inwoners van Sint-Maartensdal

Op 3 oktober 2021, over deze onderwerpen: Wonen

Dijledal is in Leuven de grootste Sociale Huisvestingsmaatschappij (SHM) en werkt nauw samen met het stadsbestuur. Nog recent werden er in het Schorenshof in Wilsele degelijke nieuwe sociale woningen gebouwd. Even belangrijk is het onderhouden van oudere gebouwen, het actief reageren op herhaaldelijke klachten van bewoners en het garanderen van veiligheid en hygiëne. De Visitatiecommissie leverde voor Dijledal een laatste Visitatierapport af in 2015. Binnenkort komt opnieuw een Visitatiecommisssie op bezoek. De N-VA fractie vraagt dat deze commissie luistert naar de klachten van de bewoners en zelf een kijkje gaat nemen.

Bewoners van één van de woonblokken in Sint-Maartensdal contacteerden raadsleden van de N-VA fractie omdat ze bij Dijledal onvoldoende gehoor kregen voor hun klachten. Gemeenteraadslid Veerle Bovyn en Zeger Debyser gingen op bezoek om met eigen ogen de mistoestanden vast te stellen.
Gemeenteraadslid Veerle Bovyn: “Traphallen zijn geen verlengstuk van de straat. Het zijn gemeenschappelijke leefruimten voor de bewoners. De traphallen zijn ronduit smerig. We zagen onder meer bloedspatten, braaksel, urine en resten van roken, drug- en drank gebruik. De deursloten van de vluchttrappen worden met papiertjes opengehouden. Zo ontstaat er een vrije ingang. En vinden ook daklozen onderdak in de gemeenschappelijke ruimten. Dit werd door bewoners al herhaaldelijk aangekaart maar er wordt laks tegen opgetreden. Een briefje ‘Gelieve hier niet te overnachten’ is geen oplossing. Volgens de bewoners wordt dit door Dijledal en andere autoriteiten zelfs gedoogd. Het kan niet de bedoeling zijn dat daklozen hun toevlucht zoeken in de traphallen van sociale residenties. Evenzo vraagt drug dealen én gebruiken binnen de gemeenschappelijke ruimten van een sociale residentie een strenge aanpak.”

Gemeenteraadslid Zeger Debyser: “Het is schrijnend dat er wel affiches hangen om afstand te houden en maskers te dragen in coronatijden, maar de hygiëne erg te wensen overlaat. De bewoners klaagden ook over technische mankementen zoals aan de liften en parlofoons en een waterlek in het dak waardoor water binnendringt in de elektriciteitsleidingen.”

De N-VA fractie vraagt een grondige inspectie van deze woonblokken. Dijledal zelf moet hygiëne en veiligheid kunnen garanderen in de gemeenschappelijke ruimtes van de sociale woonblokken. Overtreders moeten streng worden aangepakt. En bovenal moet meer naar de bewoners worden geluisterd worden om de leefbaarheid hoog te houden.