Vuilniszakkenvoetbal

Op 18 maart 2022, over deze onderwerpen: Goed bestuur, Ruimtelijke ordening

Vuilniszakkenvoetbal: N-VA wil dat wie vuilniszakken beschadigt als sanctie dag meeloopt met reinigingsdienst en vraagt om de installatie van sorteerstraten

Nu het studentenleven terug op gang komt, merken we helaas ook de overlast hiervan in de Leuvense straten. Met de pmd-zakken wordt voetbal gespeeld, waardoor de reinigingsdienst veel bijkomend werk heeft om dit alles op te ruimen. Waar de ene wijst naar de student, wijst de andere naar de Leuvenaar die zijn vuilnis voor 7u00 's morgens buiten zetten. Laat ons eerlijk zijn, niemand staat graag 2 maal per week extra vroeg op om het vuilnis buiten te zetten. Vanuit de N-VA-fractie roepen we dan ook het stadsbestuur op om de studenten die 'vuilnisvoetbal' spelen te bestraffen en om een structurele oplossing te bieden op langere termijn.

Lies Verlinden: "Het is een jaarlijks weerkerend probleem dat de studenten, wanneer ze uitgaan, ook voor overlast zorgen. Eén van de problemen is dat ze met vuilniszakken spelen en zo zorgen voor zeer vuile straten. Tijdens de corona-pandemie was dit probleem veel minder omwille van het vele afstandsonderwijs en de beperkingen die er waren op vlak van het uitgaansleven. We willen uiteraard dat studenten zich kunnen amuseren, maar ook dan hebben ze zich wel verantwoord te gedragen. Wanneer ze schade veroorzaken, willen we dan ook vragen dat hiervoor een werkstraf gevraagd wordt. Voor wie zich schuldig heeft gemaakt aan overlast op vlak van vervuiling, dit kan gaan van urineren op straat, afval op de grond werpen tot het gooien met vuilniszakken, lijkt het een zinvolle straf om hen een dag te laten meelopen met de reinigingsdienst. Op deze manier zien ze de gevolgen van wat ze veroorzaken."

Het slechte gedrag bestraffen om zo te sensibiliseren is 1 oplossing, maar structurele veranderingen aan brengen om het probleem te vermijden, is uiteraard beter.

Debby Appermans: "Ik heb in het verleden in de commissie stadsreiniging gevraagd om sorteerstraten te plaatsen, maar dit is te duur bevonden door het stadsbestuur. Dit zou nochtans een goede oplossing zijn om de stad proper te houden en de reinigingsdienst veel werk te besparen. Bij een sorteerstraat heb je verschillende ondergrondse containers zoals we de glascontainers reeds kennen. Er zijn dan ook containers voor papier en karton, pmd, gft en restafval. Voor het gebruik van de laatste 3 containers, heb je een sorteerpas nodig, omdat deze enkel tegen betaling gebruikt kunnen worden. Er zijn dan in principe niet langer vuilniszakken nodig van de stad. Op deze manier moeten er immers geen zakken meer buiten gezet worden en kan de student er bijgevolg ook geen voetbal meer mee spelen. Ook bij felle wind liggen de straten er niet meer helemaal bevuild bij. Bijkomend is er ook op vlak van mobiliteit een voordeel. Nu moet een traagrijdende vuilniswagen alles ophalen. Met de sorteerstraten moeten enkel deze containers geledigd worden, wat minder werk is en waarbij men in de planning ook makkelijker rekening kan houden met schoolgaand verkeer."

De N-VA-fractie van Leuven roept de stad op om het voorstel van de sorteerstraten nogmaals te bekijken en in afwachting van een structurele oplossing, de studenten te sensibiliseren.

Debby Appermans (gemeenteraadslids N-VA)
M. 0496/469 553
E. debby.appermans [at] n-va.be

Lies Verlinden (gemeenteraadslid N-VA)