Vluchtelingen begeleiden naar werk

Op 7 februari 2023, over deze onderwerpen: Goed bestuur

N-VA Leuven wil vluchtelingen begeleiden naar werk

Gemeenteraadslid Pieterjan Vangerven en fractieleider Zeger Debyser van de Leuvense N-VA stellen voor dat de stad een lokale jobbeurs organiseert, specifiek gericht op vluchtelingen. Op die manier kunnen zij actief betrokken worden in onze samenleving en vinden werkgevers mogelijk geschikte kandidaten voor hun talloze vacatures.

“De arbeidsmarkt snakt naar extra krachten. Vluchtelingen zouden een deel van de vacatures kunnen invullen. Wij stellen daarom voor dat de stad een jobbeurs organiseert waar geïnteresseerde bedrijven en vluchtelingen met elkaar in contact kunnen komen”, zegt Pieterjan Vangerven.

“Door de oorlog in Oekraïne zijn er veel mensen op de vlucht moeten slaan. Na het aanbieden van onderdak en onderwijs, lijkt ons het toeleiden naar werk ons goede volgende stap. Door hun aparte statuut hebben Oekraïense vluchtelingen volledige toegang tot de arbeidsmarkt. Bovendien, zo blijkt uit binnen- en buitenlandse voorbeelden, willen zij zelf graag werken en zijn ze hoger geschoold dan de gemiddelde vluchteling, wat hen interessant maakt voor bepaalde vacatures. Daarom zouden wij in eerste instantie mikken op de Oekraïense vluchtelingen, maar het mag wat ons betreft zeker ook ruimer gaan. Iedereen die mag en wil werken is wat ons betreft welkom op een dergelijk evenement”, gaat Vangerven verder.

“Voor deze jobbeurs kan er worden samengewerkt met de VDAB, VOKA en het agentschap inburgering en integratie en eventueel ook met omliggende gemeenten”, vult fractieleider Zeger Debyser aan. “Uiteraard zijn er jobs waarvoor een goede kennis van de taal nodig is, maar wellicht niet voor allemaal, en net in die posities kunnen deze mensen het verschil maken. Bovendien kan een job ervoor zorgen dat men sneller ingeburgerd raakt en het Nederlands sneller onder de knie krijgt. Wat ons betreft is dit een win-win situatie, want naast de vluchteling zelf die hierdoor kan instaan voor zijn/haar eigen inkomen en inburgert in onze samenleving, kunnen bedrijven misschien enkele van hun vacatures invullen en zo wint ook onze economie”, besluit Debyser.

• Gemeenteraadslid Pieterjan Vangerven: +32 495 74 25 19
• Fractieleider Zeger Debyser: +32 491 22 71 52