Vervroeg de tweede AstraZeneca-vaccinatie voor risicogroepen

Op 17 juni 2021, over deze onderwerpen: Welzijn
vaccin

De vaccinatiecampagne draait op volle toeren. Volwassenen worden steeds sneller ingeënt met hun eerste vaccin en ook het aantal volledig gevaccineerde personen neemt snel toe. De doelstelling was vanaf het begin om senioren en risicogroepen zo snel mogelijk veilig te stellen. Nu blijkt dat deze groepen bij de laatsten zullen zijn om volledig gevaccineerd te worden. Lokaal hebben gemeentes zoals Aalst, Antwerpen, Beveren, en Vilvoorde het beleid aangepast door toe te staan dat iedereen die het wenst al na 8 weken zijn 2e AstraZeneca-vaccin mag laten plaatsen. De N-VA-fractie in Leuven vraagt aan het gemeentebestuur en de eerstelijnszone om ook voor de Leuvenaars een oplossing uit te werken.

Uit cijfers blijkt dat het vooral de senioren en de personen met onderliggende aandoeningen zijn die bij besmetting ernstig ziek worden. Een volledige vaccinatie nodig als bescherming tegen nieuwe varianten.

Debby Appermans, gemeenteraadslid voor N-VA: ”Gezien het AstraZeneca-vaccin niet meer aan personen jonger dan 41 jaar gegeven mag worden, zijn deze voornamelijk naar de senioren en risicogroepen gegaan. Tot voor kort moest er 12 weken gelaten worden tussen het eerste en het tweede vaccin, wat maakt dat die groep pas in augustus een tweede dosis zal krijgen. Voor nieuwe vaccinaties is die termijn wel verkort naar 8 weken. Wij vragen dat ook het Leuvens vaccinatiecentrum, indien het logistiek mogelijk is, de tweede dosis vervroegt voor senioren en risicogroepen.”

Frieda Aerts, N-VA gemeenteraadslid: “Sinds maart 2020 zitten vele senioren en personen met een onderliggende aandoening alleen thuis omdat ze bang zijn besmet te geraken. Zij kijken dus enorm uit naar hun tweede vaccinatie, zodat ze eindelijk terug veilig buiten kunnen komen en hun kinderen en kleinkinderen kunnen zien. In vele steden en gemeenten hebben ze begrip voor deze situatie waarbij jongeren onverwacht sneller gevaccineerd zullen zijn dan senioren en laten ze hun inwoners dan ook toe om de 2e vaccinatiedatum voor AstraZeneca 4 weken te vervroegen. We willen aan het Leuvens stadsbestuur vragen om ook de Leuvense senioren en risicopersonen hun tweede vaccin vroeger te gunnen, zodat ook zij het einde van de zomer in vrijheid kunnen beleven.”

Intervieuw met Debby Appermans: http://gofile.me/4WxWi/OxwxVkNJ6

Debby Appermans (gemeenteraadslid N-VA Leuven)
E. debby.appermans [at] n-va.be

Frieda Aerts (gemeenteraadslid N-VA Leuven)