Verkavelingsproject in Genadeweg vindt geen genade bij N-VA Leuven

Op 29 augustus 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Op de gemeenteraad maandag lag de goedkeuring voor “in de zaak van de wegen” voor een verkaveling aan de Genadeweg. Deze verkaveling is een eerste fase in een groter project waarbij Dijledal sociale woningen bouwt en Matexi gezinswoningen. Men vertrekt van een bestaand RUP maar wijzigt dit onder meer wat betreft de wegenaanleg. N-VA Leuven stemde tegen de wijziging van de wegenis. Enerzijds is er geen draagvlak voor dit project in de buurt. Meer dan 400 unieke handtekeningen via petitie en bezwaarschriften werden ingediend tegen de omgevingsvergunning. Anderzijds staat het dossier vol procedurele fouten. Door te bouwen in overstromingsgevoelig gebied is het bovendien een schoolvoorbeeld van een schijnheilig beleid qua klimaatadaptatie.

Zeger Debyser, fractieleider en lijsttrekker. “Er is geen draagvlak voor dit project in de buurt. Meer dan 400 unieke handtekeningen via petitie en bezwaarschriften werden ingediend tegen de omgevingsvergunning. De behandeling van de bezwaarschriften tegen de omgevingsvergunning werd toegevoegd aan het dossier van de wegen. Die behandeling lijkt ons onvolledig en onzorgvuldig. Dit zal aanleiding geven tot beroepsprocedures die de omwonenden veel geld zullen kosten. De stad zou beter luisteren naar de buurt en ingaan op de bezwaren en meer tijd nemen voor een degelijk gedragen project.”

Debby Appermans, raadslid uit Kessel-lo: “De stad gaat bijzonder slordig te werk in dit dossier. De afschaffing van de buurtweg wordt niet eens behandeld. Dit is een ernstige procedurele fout. De afschaffing van een trage weg moet als een uitzonderingsmaatregel worden opgevat en als dusdanig dan ook grondig gemotiveerd moet worden. Die motivering ontbreekt volkomen in het voorliggende dossier. Het standpunt van de buurt om de buurtweg te behouden in de huidige vorm ondersteunen wij dan ook volmondig.”

Zeger Debyser: “ Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir heeft de lokale besturen opgeroepen om na de recente waterellende geen vergunningen meer af te leveren voor bouwprojecten in overstromingsgevoelig gebied. Ons inziens is het gehele betrokken gebied van de Genadeweg watergevoelig. Het negatief advies van de Dienst Waterlopen van de Provincie lijkt dit te bevestigen. De stad heeft het plan nadien wel aangepast maar een finale goedkeuring van de Dienst Waterlopen ontbreekt. We stelden dan ook voor dit dossier te verdagen tot er een goedkeuring is. Maar het college besloot gisteren de wegenis alvast goed te keuren maar voor de verkaveling te wachten op het advies. Voorwaardelijke goedkeuringen, dat heb ik nog nooit meegemaakt in de Leuvense gemeenteraad. Waarom een trage weg vervangen door een ontsluitingsweg als er misschien geen verkaveling komt? Dat is een weg naar nergens!”

Debyser en Appermans: “Los van het gebrek aan draagvlak en de procedurele fouten, wijzen we op het inconsequent beleid van de stad Leuven. In het Ruelenspark wil ze een goed gebouw slopen om de Molenbeek te laten meanderen. Ze wil daarom een nieuw RUP opstellen. Hier gebruikt de stad een oud RUP om te gaan bouwen in de vallei van de Lemingbeek. Het bestuur heeft steeds de mond vol van ontharden, vergroenen en participatie, maar geen van al deze mooie principes wordt toegepast in dit dossier.”

Contacteer:

• Fractievoorzitter en lijsttrekker Zeger Debyser: 0491/22 71 52 - zeger.debyser [at] leuven.be
  • Gemeenteraadslid Debby Appermans: 0496/46 95 53 - debby.appermans [at] n-va.be