Stel deelgemeentehuizen open voor Leuvense verenigingen

Op 23 februari 2019, over deze onderwerpen: Cultuur, Goed bestuur

“Stel deelgemeentehuizen open voor Leuvense verenigingen” - Deelgemeentehuis Kessel-Lo staat 60% van de tijd leeg
N-VA Leuven vraagt een efficiënter gebruik van de deelgemeentehuizen in Kessel-Lo, Heverlee en Wilsele. “Onze Leuvense verenigingen hebben een tekort aan ruimte om te vergaderen en activiteiten in te organiseren. Aan de andere kant heeft de stad deelgemeentehuizen, zoals dat van Kessel-Lo, die meer dan de helft van de tijd leeg staan,” zegt N-VA gemeenteraadslid Katelijne Dedeurwaerder. “Dus vragen we aan het stadsbestuur om die ruimtes makkelijk beschikbaar te maken voor organisaties. Zo werken we aan een warme stad met bruisende verenigingen.”

Is het u ook al opgevallen dat het deelgemeentehuis van Kessel-Lo er vaak wat verlaten bijligt? Veel activiteit valt er niet te bespeuren sinds de stadsdiensten er niet langer hun diensten aanbieden. N-VA gemeenteraadslid Katelijne Dedeurwaerder ging op onderzoek om te kijken hoe het nu eigenlijk gesteld is met de deelgemeentehuizen in Leuven. “Ik stelde een schriftelijke vraag om te weten te komen hoe vaak en wanneer de deelgemeentehuizen van Kessel-Lo, Heverlee en Wilsele gebruikt worden en door wie”.

Positief is dat een aantal verenigingen in de deelgemeentehuizen een vaste stek hebben gevonden. Het gaat o.a. over AA Groot Leuven, Theatergroep TGAT, Frascati Symphonic en een kamerkoor.
“Maar tot mijn verbazing blijkt het deelgemeentehuis van Kessel-Lo slechts 40% van de tijd te worden gebruikt, en dan vooral ‘s avonds. Overdag staat het bijna altijd leeg. In Heverlee wordt het gebouw intensiever gebruikt dan in Kessel-Lo maar ook niet voor 100%. En voor Wilsele waren er geen cijfers wegens verbouwingen voor de bibliotheek.”

“Op de volgende gemeenteraad stellen we voor dat het stadsbestuur ook de ruimtes in de deelgemeentehuizen via een online toepassing beschikbaar maakt voor activiteiten,” zegt Tine Eerlingen. “Zo ondersteunen we onze verenigingen die het vaak moeilijk hebben om plek te vinden.”

Katelijne Dedeurwaerder besluit: “Tenslotte vragen we dat het stadsbestuur ook via de website, de verschillende adviesraden en het stadsblad bekend maakt dat de deelgemeentehuizen kunnen gebruikt worden door Leuvenaars en verenigingen.”

Katelijne Dedeurwaerder   Gemeenteraadslid N-VA 0478/36.11.36
Tine Eerlingen Gemeenteraadslid N-VA 0485/19 90 08