Proefopstelling Constantin Meunierstraat krijgt kritiek van de bewoners

Op 12 oktober 2023, over deze onderwerpen: Natuur en klimaat, Ruimtelijke ordening
Proefopstelling Constantin Meunierstraat krijgt kritiek van de bewoners.

N-VA dringt aan op bijsturing in overleg met de bewoners

Het college kondigde met enige trots een nieuwe proefopstelling aan in het kader van klimaatadaptatie en de ontharding van de C. Meunierstraat. Voor de voorbijganger oogt het op het eerste zicht mooi en spectaculair: er staan bomen, er is een gazon ingezaaid en er staan bankjes. Fractieleider en lijsttrekker Zeger Debyser ging ook eens luisteren naar de bewoners/eigenaars van de huizen in dit deel van de straat. Wat vinden zij eigenlijk zelf van de opstelling in hun straat?
Zeger Debyser : “Steeds maar opnieuw moeten we horen dat de zogenaamde participatie, deze keer in het “atelier Meunier”, louter een laagje vernis is. In Leuven wordt sinds deze legislatuur dogmatisch en ideologisch beslist wat goed is voor de burger. Met de wensen van de bewoners wordt nauwelijks rekening gehouden. De bewoners willen wel dat hun straat heraangelegd wordt en steunen het idee om regenwater en afvalwater te scheiden. Echte bomen mogen in de straat. Ze zijn zeker bereid om mee na te denken over de heraanleg, maar voelen zich op dit moment niet gehoord. ”

Want de bewoners hebben heel wat kritische bemerkingen:

1. De bewoners willen 15 parkeerplaatsen terwijl de stad er maar 4 wil behouden
  2. Parkeren kan geschrankt gebeuren om de snelheid te verlagen. Parkeren gebeurt liefst niet aan de linkerzijde van de rijrichting en bij het uitstappen beland je best niet in een plantenbak!
  3. Het is een recht om voor je garagepoort te mogen parkeren; de stad kan dit recht niet afnemen. De plek voor een garagepoort lijkt trouwens geen geschikte plek voor spelende kinderen.
  4. Er waren geen klachten over te veel of te snel verkeer of sluipverkeer in de straat. Kan de stad dit objectiveren vooraleer knips en versmallingen door te voeren?
  5. Bomen tussen waterdoorlaatbare parkeerplaatsen zoals elders in de stad kunnen voor de buurt, maar de huidige plantsoenen en betonnen bloembakken beperken de toegankelijkheid voor fietsers en voetgangers.
  6. De bereikbaarheid voor ambulances, vuilnisophaling en post komt in het gedrang.
  7. De bankjes brengen ook zwerfvuil en nachtlawaai mee.
  8. Grote bomen in plastiekzakken bovenop verharding die elke week via een dieseltractor moeten worden begoten zijn een voorbeeld van bomenmishandeling en een verspilling van water en geld.

Gemeenteraadslid Debby Appermans: “Deze proefopstelling kost liefst 240.000 euro! Ik hoop dat toch een deel van de opstelling kan herbruikt worden! Het Europees JUSTNature project dat deze heraanleg financiert, is gebaseerd op zogenaamde natuur-gebaseerde oplossingen. Deze proefopstelling heeft alleszins weinig met natuur te maken. Het Europees project vereist ook co-creatie. Ook hier faalt de stad; bij de bewoners is er geen draagvlak voor deze proefopstelling. Als men steun wil voor noodzakelijke aanpassingen aan de klimaatverandering zal men de burgers mee moeten krijgen. Eenzijdig maatregelen opleggen tegen de wens van de bewoners ondermijnt het draagvlak voor klimaatadaptatie. Wij vragen om rekening te houden met de opmerkingen van de buurt om tot een gedragen plan te komen.”

Contacteer

• Gemeenteraadslid Debby Appermans: debby.appermans [at] n-va.be
  • Fractievoorzitter en lijsttrekker Zeger Debyser: 0491/22 71 52 - zeger.debyser [at] leuven.be