Organiseer een infomoment over groendaken

Op 3 augustus 2021, over deze onderwerpen: Natuur en klimaat, Wonen

De recente overstromingen op verschillende plaatsen in ons land, hebben nogmaals duidelijk gemaakt dat er nog veel werk is om het klimaat te verbeteren. In steden is er veel verharding, waardoor de rioleringen het zwaar te verduren krijgen. In dichtbebouwde gebieden is er vaak een grote oppervlakte die niet aangewend wordt om te vergroenen, namelijk platte daken. We willen de stad dan ook oproepen om de burgers aan te sporen om hun platte daken zoveel mogelijk om te vormen tot groendaken.

Debby Appermans (gemeenteraadslid N-VA Leuven): “Een groendak biedt zeer veel voordelen: het beschermt de dakbedekking, waardoor deze minder snel aan vervanging toe is; isoleert je woning; verbetert de luchtkwaliteit; koelt de stadslucht af; vangt regenwater op en geeft dit vervolgens vertraagd af aan de riolering. Dit laatste zorgt ervoor dat bij hevige regenval de riolering minder water ineens te slikken krijgt en er dus minder kans is op ondergelopen kelders en straten.”

Vele mensen hebben wel al gehoord van een groendak, maar kennen het onvoldoende goed om het te plaatsen. Daar wil de N-VA-fractie van Leuven graag verandering in brengen.

Katelijne Dedeurwaerder (gemeenteraadslid N-VA Leuven): “We willen de stad vragen om een informatiemoment te organiseren, waarbij enerzijds de voordelen van een groendak besproken worden en anderzijds wordt uitgelegd welke vereisten er nodig zijn om dit te kunnen realiseren en hoe dit eventueel zelf aangelegd kan worden. Ook de premie die de stad nu reeds voorziet voor wie een groendak aanlegt, kan daar nogmaals vermeld worden. Voor wie geïnteresseerd is, kan er dan overgegaan worden tot het inschrijven op een samenaankoop en dit zowel voor enkel de materialen alsook voor een complete aanleg.”

Door te informeren en te faciliteren, willen we zoveel mogelijk Leuvenaars overtuigen om hun plat dak te benutten in de strijd tegen de klimaatverandering: https://leuven.be/premie-voor-groendak