Ontharding van het publiek domein

Op 25 april 2022, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Ruimtelijke ordening
Zeger & Veerle

N-VA Leuven vraagt meer consequentie en doordachtheid wat betreft ontharding van het publiek domein.

“Een voetpad vervangen door een gracht en voetgangers de rijbaan opsturen, is geen goed idee.”

Maandag staat de wegenaanleg van de Quarrélaan en Lobergenbos op de agenda van de gemeenteraad. De straat wordt een woonerf, er verdwijnen parkeerplaatsen en er komt éénrichtingsverkeer. En bovenal, de voetpaden worden vervangen door open grachten. Gemeenteraadsleden Veerle Bovyn en Zeger Debyser: “Ontharding is belangrijk in het kader van klimaatadaptatie, maar een voetpad vervangen door een open gracht en voetgangers daardoor de rijweg opsturen, gaat ons een brug te ver. Verkeersveiligheid en toegankelijkheid zijn even belangrijk als klimaatadaptatie. Bovendien wil de overgrote meerderheid (77%) van de buurtbewoners gewoon géén gracht, maar wél een voetpad. Een analoog geluid hoorden we overigens in de Prinses Lydialaan.”

Veerle Bovyn: “Gealarmeerd door meerdere buurtbewoners kwamen wij al meermaals tussen in de commissie en de gemeenteraad en probeerden we het stadsbestuur op andere gedachten te brengen. Ook wij erkennen dat ontharding belangrijk is in het kader van klimaatadaptatie, maar daarom ga je toch geen voetpad vervangen door een open gracht en voetgangers de rijweg opsturen, zodat de zwakste weggebruikers in conflict komen met fietsers, wagens en vrachtwagens? Dat is gewoon een barslecht idee. Verkeersveiligheid en toegankelijkheid zijn even belangrijk als klimaatadaptatie. En ontharden kan je ook op andere manieren doen, bijvoorbeeld door te kiezen voor een waterdoorlaatbaar wegdek of door te kiezen voor halfverharde voetpaden.”

Zeger Debyser: “In den treure moeten we herhalen dat bovendien ook hier geen sprake was van inspraak. Er waren geen alternatieve voorstellen waaruit de buurt kon kiezen. Nochtans wou de overgrote meerderheid (77%) geen grachten maar een voetpad. Als motivatie wijst het stadsbestuur dan naar één of andere prijs die ze willen winnen. Maar waarom er dan per se daar, ten koste van de verkeersveiligheid, moet worden onthard, dat weet niemand. En ondertussen lopen er elders in Leuven talrijke verhardingsprojecten. Denk maar aan de plannen in Wijgmaal, of aan de Bierbeekstraat die onlangs in beton werd heraangelegd.”

Veerle Bovyn en Zeger Debyser: “Nu zien we parkeerplaatsen en voetpaden verdwijnen onder het mom van ontharding. Verharde voortuinen blijken in Leuven zelfs een prioritaire bouwovertreding te zijn… Maar tegelijk heeft de stad grootse bouwplannen in de laatste groene vingers, legt ze kunstgrasvelden aan in overstromingsgebied en bouwt ze ondergrondse parkings. Dat lijkt ons niet erg consequent. De stad beschikt over een hemelwaterplan, een droogteplan en een waterbalansmodel. Maar hoe de stad dit zal implementeren weten we niet. In welke mate is de stad verhard? Hoeveel zouden we moeten ontharden op het publiek domein? Op welke plaatsen doen we dit best? Moet dit echt prioritair gebeuren in wijken waar al veel groen is? Waar mogen we nog verharden, waar beter niet? Een antwoord op al deze vragen ontbreekt. Wij vragen dan ook dat snel werk wordt gemaakt van een systematische, onderbouwde en gedragen aanpak. Dit lijkt ons beter dan het huidige ad hoc beleid.”

Zeger Debyser (Fractievoorzitter en gemeenteraadslid)
M. 0491 / 22 71 52
E. zeger.debyser [at] n-va.be

Veerle Bovyn (gemeenteraadslid)
M. 0486 / 37 24 27
E. veerle.bovyn [at] n-va.be

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is