N-VA vraagt steun voor oprichting van een dierenvoedselbank in Leuven

Op 4 augustus 2021, over deze onderwerpen: Natuur en klimaat, Welzijn

De gemeenten Aarschot, Diest en Tielt-Winge hebben de handen in elkaar geslagen om een dierenvoedselbank op te richten. Mensen die het even financieel moeilijker hebben, kunnen daar terecht om gratis dierenvoeding op te halen voor hun huisdier. In Leuven is vzw Poezenbubbel al geruime tijd bezig met de uitbouw van zo’n dierenvoedselbank – weliswaar op eigen kracht. N-VA Leuven roept het stadsbestuur dan ook op om deze vzw de nodige ondersteuning te bieden om het project te laten groeien naar een volwaardige dierenvoedselbank.

“De vraag naar een dierenvoedselbank weerklinkt al langer en de bestaande initiatieven kennen een groot succes in andere steden. Nu we te maken hebben met de coronacrisis is de financiële toestand van heel wat mensen alleen maar penibeler geworden. Tijd dus voor een duwtje in de rug om te kunnen blijven voorzien in de nodige zorgen voor hun trouwe vriend,” legt Lies Verlinden (gemeenteraadslid N-VA) uit. “Vzw Poezenbubbel startte een dierenvoedselbank op, maar rekent op vrijwilligers voor donaties en hulp. Ondersteuning door de stad is zeer welkom om nog meer te kunnen doen.”
De bezielers van deze VZW zijn niet aan hun proefstuk toe, zij hebben ook Zwerfkat in Leuven opgericht en lange tijd bestuurd. Ze zijn zeer actief op zoek naar donaties en hulp van vrijwilligers. De afgelopen weken zijn ze meermaals naar de door wateroverlast getroffen gebieden in ons land afgereisd om te helpen met het opsporen van vermiste dieren en het brengen van voedsel en materiaal voor mens en dier.

Debby Appermans (gemeenteraadslid N-VA): “We vragen schepen Van Oppens om in gesprek te gaan met de Poezenbubbel om na te gaan hoe hij hen het best kan ondersteunen. Dit kan financieel zijn, maar evengoed logistiek. De voeding die gedoneerd wordt, moet immers ergens worden opgeslagen en er is ook een afhaalpunt nodig. Wij vragen of de stad een ruimte ter beschikking kan stellen of voor een symbolisch bedrag aan de vzw kan verhuren. Zo worden die uitgaven beperkt, waardoor er meer geld overblijft om te besteden aan wat echt nodig is, zoals dierenvoeding.”

Lies: “Twee jaar geleden stelde ik overigens al eens de vraag aan de schepen om, in navolging van Gent, Brussel en Hasselt, een dierendispensarium op te richten om minder gefortuneerde baasjes te helpen met de dierenartskosten. De schepen beloofde toen de mogelijkheden te onderzoeken, maar tot nog toe is er weinig nieuws. We blijven hiervoor zeker nog steeds vragende partij.”