N-VA vraagt een doelgericht stoepenplan voor Leuven

Op 22 april 2024, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Ruimtelijke ordening
Debby Appermans en Zeger Debyser bij een stoep in de Frederik Lintstraat

Mobiliteit is voor de huidige bestuursmeerderheid van Vooruit, GROEN en CD&V één van de speerpunten in hun beleid voor Leuven. De vaak ingrijpende veranderingen, zoals bijvoorbeeld het recente mobiliteitsplan van Kessel-Lo, worden daarbij niet overal enthousiast onthaald. Volgens het STOP-principe zouden de voetgangers op de eerste plaats moeten komen en veilige, goed onderhouden voetpaden zijn daarbij vanzelfsprekend belangrijk. Ze zorgen er immers voor dat iedereen zich op een veilige manier kan verplaatsen, ook de minder mobiele personen. En volgens de N-VA-fractie is net daar nog heel wat werk aan de winkel.

Gemeenteraadslid Debby Appermans: “CD&V spreekt in haar nationaal verkiezingsprogramma van voetpaden die er tegen 2030 biljartvlak (1) zullen bijliggen. In Leuven zou dat eigenlijk al een werkelijkheid moeten zijn omdat de CD&V al in 2018 beloofd heeft dat de voetpaden er in 2024 ‘pico bello’ (2) zouden bijliggen en de bevoegde schepen mocht leveren. Wij zien en horen iets anders van de Leuvenaar.”

Fractieleider en lijsttrekker Zeger Debyser: “Tijdens onze huisbezoeken valt het op hoe slecht het gesteld is met vele van onze voetpaden. Er zijn verzakkingen en onnodige versmallingen, tegels liggen los, vaak na werken, de randen zijn soms zo hoog dat minder mobiele mensen, vaak senioren, de stoep moeilijk kunnen verlaten. En het gaat daarbij niet alleen over meer afgelegen straten. Ook in ons stadscentrum is er 8 jaar na de invoering van het circulatieplan op vele plaatsen nog steeds niet gedacht aan de voetganger.”

Debby Appermans: “Vele voetpaden zijn in slechte staat in o.a. de Justus Lipsiusstraat, de Naamsestraat, de Tiensestraat, de Frederik Lintsstraat. Maar ook in de Werkhuizenstraat, Kortrijksestraat, Koning Albertlaan en de Oude Baan zijn de stoepen allesbehalve biljartvlak. En op andere plaatsen, zoals in de Spaanse Kroon, verwijdert men zelfs voetpaden onder het mom van ontharding. Ouders met een kinderbuggy, senioren met bijvoorbeeld een rollator of slechtzienden moeten zich daar nu mengen tussen het andere verkeer.”

Zeger Debyser gaat verder: “De tevredenheid over de staat van de stoepen in Leuven is er in de Stadsmonitor, niet op vooruit gegaan. In juni 2019 lanceerde het stadsbestuur een participatiecampagne onder de leuze ‘Leuven, maak het mee’. Het doel was om burgerideeën te verzamelen voor het strategisch meerjarenplan. Ook daar is voorgesteld om de staat van de voetpaden te inventariseren om zo tot een prioriteitenlijst te komen van de slechtste voetpaden. Maar een concreet plan om alle voetpaden tegen een bepaalde datum in goede staat te krijgen ontbreekt nog altijd. Ook horen we dat de stad weinig of geen controle uitoefent wanneer voetpaden worden opgebroken.”

Debby Appermans: ”Op de volgende gemeenteraad komt er een punt met als titel ‘Programma trottoirs Heverlee’, maar nu blijkt dat het slechts om 5 straten gaat, waarbij sommige stoepen dan nog gewoon verwijderd worden voor de installatie van een woonerf waar verkeer weer gemengd wordt.”

Zeger Debyser en Debby Appermans: “We vragen om in de laatste maanden van deze bestuursperiode alvast een inventaris te maken van de staat van de Leuvense voetpaden. Zo kan er bij het begin van de volgende legislatuur onmiddellijk begonnen worden met het becijferen van de kostprijs en het plannen van de werken.”

Contacteer:

• Zeger Debyser (lokale lijsttrekker en plaats 8 Vlaams Parlement): M. 0491/22 71 52 - E. zeger.debyser [at] n-va.be
  • Debby Appermans (gemeenteraadslid N-VA Leuven en 3de opvolger Vlaams Parlement): E. debby.appermans [at] n-va.be

(1) Meer respect voor voetgangers: “Elk voetpad biljartvlak tegen 2030.” - cd&v (cdenv.be)
(2) https://www.standaard.be/cnt/dmf20180824_03681076