N-VA vraagt duurzame oplossingen om fietsbruggen ijsvrij te houden

Op 9 december 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit

De afgelopen dagen werd het ’s nachts heel wat kouder en dat heeft menig fietser en voetganger in Leuven geweten. Ze gleden uit op de gladde wegen, de éne met wat meer schade dan de andere. De N-VA-fractie vraagt om zeker de bruggen, zoals de fiets- en voetgangersbrug over de treinsporen, ijsvrij te houden en daarbij niet enkel strooizout als oplossing te kiezen, maar ook structurele oplossingen zoals een antisliplaag te overwegen.

Lies Verlinden (gemeenteraadslid N-VA Leuven): ‘De voorbije week zijn de temperaturen ’s nachts rond het vriespunt geweest en op verscheidene plaatsen in Leuven heeft dit voor ijzelvorming gezorgd. De fietsspiraal, de Tivolibrug , de fiets- en voetgangersbrug over het station, verschillende houten brugjes over de Dijle in Wilsele en Wijgmaal, … waren allemaal plaatsen waar het gevaarlijk was om te fietsen. De strooidiensten zijn uitgereden, maar omdat dit onvoldoende bleek, rijden ze nu twee keer per dag uit. Strooien is echter vooral zinvol op plaatsen waar veel autoverkeer is, omdat het zout dan ingereden wordt in het wegdek en zo zijn werk kan doen. Bovendien heeft strooien ook enkele nadelen: door corrosie geraken onderdelen van fietsen en auto’s beschadigd en het is zeker niet milieuvriendelijk.’

Debby Appermans (gemeenteraadslid N-VA Leuven): ‘Ik zou graag een oplossing zien waarbij er niet op elke brug gestrooid moet worden. Een goede antisliplaag op het wegdek, die indien nodig ook na enkele jaren heraangelegd wordt, kan al vele valpartijen vermijden. Op onze kleine, houten brugjes, kan men bijvoorbeeld werken met antislipmatten. Hiermee blijft het hout ademen maar de dunne laag ijs van de nachtvorst wordt wel gebroken. Een andere mogelijkheid is, om bij aanleg van nieuwe, veel gebruikte fietspaden, te werken met een verwarmd fietspad. Hiervoor zijn verschillende technische oplossingen mogelijk. In sommige steden wordt bijvoorbeeld een warmtenet gelegd onder het fietspad. Met behulp van een warmtewisselaar wordt de warmte in de zomer ondergronds opgeslagen en in de winter terug afgegeven.’

Er zijn dus nog wel wat oplossingen die bekeken kunnen worden om de fietsers zo veilig mogelijk de winter door te laten rijden.

 

Debby Appermans (gemeenteraadslid N-VA Leuven)
E. debby.appermans [at] n-va.be

Lies Verlinden (gemeenteraadslid N-VA Leuven)
M. 0479/618 766
E. lies.verlinden [at] n-va.be

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is