N-VA vraagt aandacht voor alleenwoners (singles) in Leuven

Op 2 mei 2024, over deze onderwerpen: Gezin, Welzijn, Wonen

Alleenwoners (singles) maken in Leuven net zoals in de rest van het land een sterk groeiende groep uit. In Leuven centrum bestaat 48 % van de huishoudens uit 1 persoon. Toch lijkt de maatschappij hieraan voorbij te gaan terwijl onze veranderende maatschappij niet meer om deze 1-persoonshuishoudens heen kan. N-VA gemeenteraadslid single Katelijne Dedeurwaerder bracht een voorstel op de gemeenteraad van april.

In Leuven centrum bestaat 48% van de huishoudens uit 1 persoon. En deze groep blijft groeien. Het klassieke gezin met 2 kinderen is niet langer de norm. Bij singles denkt men vaak meteen aan senioren maar wat opvalt is dat dit echt wel vaak mensen jonger dan 65 zijn. 47% van de alleenwoners zijn vrouwen onder de 65. Bij de mannen is ruimdriekwart jonger dan 65. Zijn al die mensen eenzaam en hebben ze het moeilijk om financieel de eindjes aan elkaar te knopen? Dat is niet het geval. Maar ze zijn vaak financieel benadeeld t.o.v. van het traditionele koppel. Een lening aangaan, een woning huren of kopen, gas en elektriciteit betalen, dat kost hen meer dan koppels. In het nationaal verkiezingsprogramma van N-VA wordt dan ook opgeroepen komaf te maken met de fiscale nadelen voor singles.

Ook in een stad als Leuven kunnen we een duidelijk signaal geven aan de alleenwoners.

“We vragen dat de stad bij elke beleidsbeslissing een alleenwonersreflex toepast,” stelt Katelijne Dedeurwaerder, "net zoals de Vlaamse regering dat inschreef in haar beleidsplan van 2019. Daarnaast vragen we dat de bouwverordering wordt aangepast zodat compacte woningen en appartementen aan een lagere aankoopprijs mogelijk worden. Dit kan in een cohousing context zodat verbinding heel uitnodigend wordt. Daarnaast willen we in overleg met de horeca op zoek gaan naar manieren waardoor ook singles zich comfortabel voelen bij een restaurant- of cafébezoek.”

Lid van het Bijzonder Comité Katia Warny vult aan: “Het zou zeker zinvol zijn om alleenwoners te wijzen op de initiatieven die de stad aanbiedt, om degenen die daar nood aan hebben uit hun isolement te halen en hen te laten deelnemen aan de samenleving. Een alleenwonersbeurs zou 1 van de mogelijkheden kunnen zijn. Bij participatieprojecten vragen we dat alleenwoners als een volwaardige ervaringsdeskundigengroep worden beschouwd, net zoals andere doelgroepen.”

Raasleden Dedeurwaerder en Warny: “Een opvallende vaststelling tenslotte is dat heel wat alleenwoners juist sneller op zoek gaan naar verbinding en dus trekkers kunnen zijn in de Leuvense samenleving. Een reden te meer om rekening met hen te houden ! Jammer dat ons voorstel, dat als een motie kon worden gelezen, niet wordt gesteund door de huidige meerderheid.”

Contacteer:

• Katelijne Dedeurwaerder, Gemeenteraadslid N-VA katelijne.dedeurwaeerder [at] leuven.be - 0478/36.11.36
  • Katia Warny, Lid van het Bijzonder Comité van de Sociale Dienst, katia.warny [at] leuven.be - 0497/21.20.89