N-VA plaatst dieren meteen bovenaan de agenda

Op 31 januari 2019, over deze onderwerpen: Natuur en klimaat, Ruimtelijke ordening, Verkiezingen 2018

N-VA plaatst dieren meteen bovenaan de agenda en vraagt naar nieuwe hondenlosloopweides en een dierenasiel in Leuven

Losloopweides

Het vorige stadsbestuur heeft een aantal losloopweides voor honden ingericht in Leuven. Volgens kersverse gemeenteraadsleden Debby Appermans (N-VA) en Lies Verlinden (N-VA) een prima initiatief dat ook nieuwe ontmoetingsplaatsen voor mensen creëert. N-VA Leuven vraagt daarom om zeker al in Kessel-Lo twee nieuwe locaties te voorzien, maar met een degelijke omheining.

Debby Appermans: “De buurt aan het Waterlelieplein in Kessel-Lo is zeer dicht bebouwd met heel wat appartementen. Een hondenlosloopweide op dit plein of in de onmiddellijke omgeving is zeker welkom.” Lies Verlinden ziet eenzelfde situatie aan Hal 5: “Er ligt hier een zeer groot grasveld waar veel mensen komen wandelen met hun viervoeters. Die kunnen zeker genieten van een ruimte waar ze vrij kunnen rondlopen.” Gemeenteraadslid Appermans wil ook speeltoestellen plaatsen in de grote hondenlosloopweides. Denk hierbij aan paaltjes om te slalommen, een wip om over te lopen, een hoepel om door te springen, … “Op die manier worden losloopweides niet alleen ontmoetingsplaatsen voor mensen, maar worden ze ook gestimuleerd om actief met hun hond te spelen en op die manier ook zelf te bewegen.” Debby en Lies vragen wel een aantal aanpassingen om de losloopweides veiliger te maken: “In Kessel-Lo ligt er tegenover Park Heuvelhof een grote losloopweide, de omheining daar is evenwel ontoereikend. Kleine honden kunnen onder en zelfs door de afsluiting, grote honden kunnen op sommige plaatsen gemakkelijk over de afsluiting springen.” Een betere omheining is hier dus zeker een noodzaak en N-VA vraagt het stadsbestuur dan ook om dit snel op te lossen.

Asiel

Recent ontstond er commotie rond de ontoereikende verblijfsomstandigheden en zorgwekkende gezondheidstoestand van een aantal dieren die ondergebracht zijn bij de Zorghoeve in Leefdaal, naast Zwerfkat in Leuven VZW de vaste asielpartner van de stad. De zoveelste aanwijzing dat het tijd wordt voor Leuven om ambitieuzer te zijn en zelf een asiel op te starten. “Niet alleen luidt het spreekwoord dat wat je zelf doet, je beter doet, maar het asiel zou tegemoetkomen aan de onrustwekkende leemte qua opvangplaatsen die Oost-Brabant zelfs al kende voor het asiel van Aarschot de deuren sloot”, aldus Lies Verlinden. “Als je terugdenkt aan de verkiezingsbeloften van een heel aantal partijen om een asiel voor Leuven te realiseren, is het antwoord van Schepen Van Oppens dat hij ‘eens met de omliggende gemeenten zou kijken voor een oplossing’ absoluut ontoereikend”, gaat Debby Appermans voort. “Hoewel we zeer tevreden zijn dat de samenwerking met de Zorghoeve is geschorst, moet de stad nu haar verantwoordelijkheid nemen om qua dierenwelzijn de voortrekker te worden in de regio.”

Debby Appermans (gemeenteraadslid N-VA)
E. debby.appermans [at] n-va.be

Lies Verlinden (gemeenteraadslid N-VA)
M. 0479/618 766