N-VA Leuven zet in op doelgroepenbeleid voor betaalbaar wonen

Op 17 september 2024, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2024, Wonen
N-VA Leuven zet in op doelgroepenbeleid voor betaalbaar wonen

Wonen in Leuven is de afgelopen jaren steeds duurder geworden, zowel voor kopers als huurders. Daarom zet N-VA Leuven volop in op een woonbeleid dat inspeelt op de diverse woonnoden van de inwoners, met een specifieke focus op betaalbaarheid en woonkwaliteit en steun voor jonge kopers.

Wieland Verbrugghe (plaats 7) benadrukt de noodzaak van grondige aanpassingen in het woonbeleid: "Bij grote bouwprojecten willen we 20% betaalbare woningen voor Leuvenaars met een modaal inkomen. Zo krijgen jonge gezinnen en alleenstaanden, die niet in aanmerking komen voor sociale woningen, de kans om in hun eigen stad te blijven wonen, zonder dat ze de stad uitgeduwd worden door torenhoge prijzen."

Daarnaast pakt N-VA Leuven de leegstand aan. "We verhogen het jaarlijks budget voor sociaal beheersrecht van € 100.000 naar € 1 miljoen om verkrotte panden tijdelijk in beheer te nemen, energetisch te renoveren en sociaal te verhuren," voegt Verbrugghe toe.

Erwin Verbeken (BCSD-raadslid, plaats 13) legt de nadruk op rechtvaardigheid in sociale huisvesting. "We voeren strengere controles in op fraude en eigendommen, zowel in binnen- als buitenland, om misbruik te voorkomen. Sociale woningen moeten naar de mensen gaan die ze echt nodig hebben. Daarnaast willen we het percentage sociale woningen in Leuven tegen 2030 verhogen naar 10% en samenwerken met buurgemeenten voor het bouwen van sociale woningen op goedkopere bouwgronden," aldus Verbeken.

Zeger Debyser (fractieleider en lijsttrekker) benadrukt dan weer het belang van maatregelen voor jonge Leuvenaars: "Een eigen woning moet haalbaar blijven. Daarom willen we de recente verhoging van de onroerende voorheffing met 10% terugdraaien, en betalen we die belasting voor jonge kopers terug gedurende drie jaar. Dit maakt het voor jonge kopers gemakkelijker op de Leuvense woningmarkt."

Daarnaast past N-VA Leuven de bouwverordening aan om compacter en innovatiever te bouwen voor alleenstaanden. "We zorgen ervoor dat alleenstaanden makkelijker een betaalbare woning kunnen vinden," aldus Alfons Roebben (plaats 11).

Om het woningaanbod te verhogen, stelt N-VA Leuven voor om bedrijventerreinen zoals in Haasrode op termijn te ontwikkelen tot gemengde woon-werkwijken. " Via hoogbouw biedt dit biedt ruimte voor ondernemen, wonen en studentenhuisvesting. Dit draagt bij tot efficiënt ruimtegebruik," besluit Debyser.

Met dit plan wil N-VA Leuven betaalbaar wonen toegankelijk maken voor iedereen, van jonge gezinnen tot alleenstaanden en inwoners met een modaal inkomen. Door leegstand aan te pakken, het sociale woningaanbod uit te breiden en jonge kopers te ondersteunen, bouwen we aan een Leuven waarin iedereen zich thuis kan voelen.

Contacteer:

Wieland Verbrugghe, Secretaris N-VA Leuven - plaats 7: 0476/66 19 95 - wieland.verbrugghe [at] n-va.be

Zeger Debyser, Fractievoorzitter en lijsttrekker: 0491/ 22 71 52 - zeger.debyser@n-va
Erwin Verbeken, BCSD-raadslid - plaats 13: 0496/35 34 16 - erwin.verbeken [at] n-va.be
Kandidaat gemeenteraadsverkiezingen: Alfons Roebben – 0489/71 68 05 – alfons.roebben [at] n-va.be