N-VA Leuven vraagt kwaliteitscontrole op dienstverlening Leuven Helpt

Op 17 januari 2024, over deze onderwerpen: Welzijn

Het initiatief Leuven Helpt werd opgericht tijdens de coronaperiode om Leuvenaars ondersteuning te bieden bij bv. administratie of boodschappen via een telefoontje of een babbel. Door het succes van dit project, dat navolging kreeg tot in het buitenland, kantelde Leuven Helpt in april 2023 in het OCMW Leuven in om zo de dienstverlening te verbeteren en toegankelijker te maken.

N-VA raadslid Katia Warny: “Als lid van het Bijzonder Comité van het OCMW ontvang ik geregeld hulpvragen. Mensen vrezen dat ze niet in aanmerking komen voor hulp of ervaren een te hoge drempel. Ik verwijs hen dan telkens door naar Leuven Helpt. Jammer genoeg krijg ik van de hulpvrager soms de boodschap dat Leuven Helpt geen doorverwijzing heeft gegeven naar het OCMW of een andere hulpinstantie. Nochtans kan enkel het OCMW een volwaardig rechtenonderzoek voeren. In de gemeenteraad van november werd me verzekerd dat Leuven Helpt zou geëvalueerd worden.”

Gemeenteraadslid Karen Van Herck: “Jammer genoeg ontvingen we recent weer enkele berichten van mensen die na een hulpvraag niet doorverwezen werden naar de geschikte hulpverlening. Het gebeurt dat mensen niet in aanmerking komen voor een aanvullend leefloon wanneer ze een inkomen hebben dat boven het toegestane barema ligt. Wanneer een alleenstaande meer verdient dan 1263 euro komt hij/zij inderdaad niet in aanmerking voor een aanvullend leefloon. Maar uit de hulpvraag kan men wel afleiden dat er nood is aan andere ondersteunende maatregelen.”

Katia Warny: “Het aanbod in flankerende maatregelen is zeer divers en omvat o.a. budgetbeheer of begeleiding, hulp met het betalen van energierekeningen of hulp bij de inschrijving voor sociale huisvesting. Maar ook het doorverwijzen naar instanties voor psychologische bijstand of sociale restaurants en kruideniers behoren tot de kerntaken van Leuven Helpt.”

Fractieleider en lijsttrekker Zeger Debyser: “We gaan voor een zorgzaam Leuven. Sociaal en rechtvaardig. We herhalen dan ook onze vraag op toezicht op de kwaliteit van dienstverlening bij Leuven Helpt zodat iedereen in de mate van het mogelijke geholpen wordt en niemand achterblijft.”

Contacteer:

• Lid BCSD Katia Warny: 0497 21 20 89 - katia.warny [at] n-va.be
  • Gemeenteraadslid Karen Van Herck: 0497 77 63 38 - karen.vanherck [at] n-va.be
  • Fractievoorzitter en lijsttrekker Zeger Debyser: 0491 22 71 52 - zeger.debyser [at] leuven.be