N-VA Leuven vraagt het stadsbestuur te onderzoeken of kabelgoottegels een veilige oplossing kunnen bieden voor Leuvenaars die hun wagen met eigen stroom willen opladen

Op 25 mei 2021, over deze onderwerpen: Infrastructuur

Terwijl de federale regering mensen steeds meer richting elektrische wagens duwt, kan niet voorbijgegaan worden aan het feit dat de infrastructuur nog onvoldoende is om al die wagens op een propere manier te laten rijden. Dit is in Leuven niet anders. “Heel veel mensen hebben geen grote oprit waar ze hun wagen kunnen opladen. En aangezien het verboden is om je wagen op te laden met een snoer dat wordt uitgerold over het trottoir of andere delen van de openbare weg, moeten velen dus noodgedwongen gaan rondrijden om hun wagen op te laden aan een publiek laadpunt verderop. Dit is niet alleen weinig comfortabel, het is tevens asociaal want opladen aan een publieke laadpaal is een pak duurder dan als je gebruik kan maken van de eigen stroom”, aldus Zeger Debyser en Lies Verlinden, gemeenteraadsleden voor N-VA. “Om ook eigenaars van een elektrische wagen zonder eigen oprit de mogelijkheid te geven hun elektrische wagen met eigen stroom op te laden, vraagt de N-VA het Leuvens stadsbestuur – nu Minister Somers de gemeenten toch ook oproept om een plan op te stellen voor laadinfrastructuur - te onderzoeken of er niet met kabelgoottegels kan gewerkt worden. Dit zijn tegels die ingegraven kunnen worden in het trottoir en/of het fietspad waar de kabel doorheen kan lopen.

” Zeger Debyser: “Ook in Leuven zie je steeds vaker dat mensen hun elektrische wagen opladen met een kabel die ze uitrollen over de stoep en/of het fietspad. Dit is niet alleen verboden, het heeft tevens gevolgen op het vlak van veiligheid en toegankelijkheid van de openbare ruimte. Denk hierbij bijvoorbeeld aan mensen die slechtziend of minder goed ter been zijn. Eén van de oplossingen hiervoor kan erin bestaan te werken met ‘kabelgoottegels’, dit zijn tegels die ingegraven worden in de stoep en/of het fietspad waar de kabel dan doorheen kan lopen. Door met dergelijke tegels te werken, is het mogelijk om én het trottoir en fietspad vrij te houden van losliggende laadkabels, én tegelijkertijd de Leuvenaar die elektrisch rijdt, maar niet over een oprit beschikt, toch de mogelijkheid te bieden om zijn wagen op te laden met eigen stroom, al dan niet afkomstig van de door de stad gepromote zonnepanelen. Een win-winsituatie dus.”

Lies Verlinden: “Zo zou er bijvoorbeeld kunnen nagedacht worden over een systeem waarbij de stad – onder bepaalde voorwaarden – zélf deze kabelgoottegels plaatst (en er dus ook eigenaar van blijft), terwijl de eigenaar van de wagen steeds verantwoordelijk blijft om de kabel na ieder gebruik op te ruimen. Bovendien zou het de bedoeling zijn om de parkeerplaats zélf openbaar te houden. Het aanvragen en plaatsen van een kabelgoot, zou er dus niet toe kunnen leiden dat een parkeerplaats geprivatiseerd wordt. Enkel als de parkeerplaats vrij is zal er ook effectief kunnen gebruik gemaakt worden van de kabelgoot”.

Zeger Debyser
Gemeenteraadslid