N-VA Leuven vraagt een extra infovergadering voor de bewoners van de Pakenwijk

Op 24 maart 2024, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Ouderen

In de zomer van 2023 zijn er in de Pakenwijk grote wegenwerken gestart die zullen duren tot maart 2025. De bewoners zitten echter nog met veel vragen en daarom vraagt de N-VA fractie om een infomoment te organiseren voor de buurt.

Gemeenteraadslid Frieda Aerts: “Een deel van de Pakenstraat is al afgesloten sinds november en door het slechte weer liepen de werken al veel vertraging op. De volgende fase start normaal op 25 maart, maar de Kerspelstraat en het tweede deel van de Pakenstraat zijn nog niet helemaal afgewerkt. Er is dus nog geen doorgang voor iedereen, ook niet voor De Lijn. De bewoners vragen zich af of de vernieuwde Kerspelstraat en Pakenstraat wel breed genoeg zullen zijn om twee bussen te laten kruisen en of het voetpad ook aan de bomen breed genoeg voor een rolstoel. Waar gaan bewoners hun auto kunnen parkeren, want er zijn weer extra bewoners die hun wagen niet meer voor de deur kunnen zetten. De bewoners van de Bronlaan weten overigens niet waar ze hun auto zullen moeten parkeren tijdens de werken.”

De bewoners ijveren ook al enige tijd voor een bushalte dichter bij de woningen en willen ook graag een bank om te zitten aan de tijdelijke halte. Er wonen veel senioren en deze zijn niet allemaal even goed te been en het openbaar vervoer is vaak hun enige vervoermiddel.

Debby Appermans: “We worden vaak gecontacteerd door de buurtbewoners met vragen en suggesties. Ook tijdens huisbezoeken krijgen we veel vragen. Tot nog toe stelden we de vragen telkens in de commissie om nadien terug te koppelen, maar vaak duikt er danalweer een nieuwe vraag op. Dit gaat vrij traag en er worden weinig mensen mee bereikt. Ook via mail mogen er vragen gesteld worden aan de bevoegde dienst, maar het lijkt me weinig efficiënt als de ambtenaar vaak dezelfde vraag moet beantwoorden. Daarom stellen we voor dat het stadsbestuur een extra infomoment organiseert in de buurt, om de talrijke vragen van de buurt te beantwoorden. Suggesties kunnen dan onmiddellijk aan de bevoegde diensten worden overgemaakt.”

Raadsleden Aerts en Appermans: “Dat de werken uitlopen is wellicht te wijten aan overmacht door slecht weer, maar een extra infomoment hebben de bewoners wel verdiend.”

Contacteer:

• Gemeenteraadslid Frieda Aerts: 0479 46 28 87 - frieda.aerts1 [at] leuven.be