N-VA Leuven vraagt dringend een oplossing na het zoveelste ongeval op de Tervuursevest

Op 31 maart 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Onveilige oversteekplaats eist opnieuw een slachtoffer

Afgelopen woensdag 29 maart 2023 werd een vrouw aangereden op de oversteekplaats ter hoogte van de Heilige Geeststraat op de Tervuursevest. Jammer genoeg komt deze plek wel vaker in het nieuws omwille van de onveilige omstandigheden. Door de inrichting geeft de rijbaan de indruk een autoweg te zijn, en tussen de flitspalen van de Tervuursepoort en het Total-tankstation wordt er regelmatig veel te hard gereden. Maatregelen om de situatie veiliger te maken, zoals bijkomende signalisatie en een vleugelzebrapad (met langere strepen in beide richtingen zodat aankomend verkeer verder van de overstekende voetganger moet stoppen) blijken een maat voor niets.

Lies Verlinden, gemeenteraadslid N-VA Leuven: “Naar aanleiding van een gelijkaardig ongeval op dezelfde plek, vroeg ik in februari de cijfers op bij de politie over deze locatie. Zij spraken van 15 ongevallen in de afgelopen 9 jaren, waarvan 4 met een zwakke weggebruiker die gewond raakte. Daar komt er nu dus alweer één bij, en laat ons eerlijk zijn: elk ongeval is er één te veel. De genomen maatregelen zijn duidelijk niet voldoende. Daarom pleiten wij ervoor dat de stad in overleg treedt met het Agentschap Wegen en Verkeer om verkeerslichten te plaatsen met een drukknop, zodat deze gevaarlijke situaties naar de toekomst toe voorkomen worden. Het is genoeg geweest. Ook op andere gevaarlijke punten waar voetgangers meerdere rijvakken moeten oversteken, zoals de Diestsevest, zijn dit soort oversteekplaatsen met een drukknop zeker het overwegen waard.”

“We zijn tevreden dat er een studie werd goedgekeurd om dit stuk van de ring opnieuw in te richten,” vult Zeger Debyser, lijsttrekker en fractieleider N-VA Leuven aan. “Dit is een woonwijk, maar het verbaast ons niet dat hier veel te snel gereden wordt. Bekijk de inrichting van de rijbaan met die hoge lantaarnpalen, betonplaten en smalle voetpaadjes, zonder enig streepje groen: net een autoweg die uitnodigt om te racen. Op onze vraag heeft de politie begin maart een snelheidsmeter gezet om het probleem in kaart te brengen, maar deze hing zo dicht tegen de flitspaal dat hij het problematisch rijgedrag eigenlijk niet kon meten. Het was veel logischer geweest om deze verder te hangen, tussen beide flitspalen in, waar het probleem zich situeert. Intussen is hij alweer weggenomen, maar voor de buurtbewoners blijven de frustraties en gevaarlijke omstandigheden gewoon verder duren. Dus blijven we verder pleiten bij de politie om de gevaarlijke situatie hier op te volgen en aan te pakken.”

Contacteer:

• Gemeenteraadslid Lies Verlinden 0479 61 87 66 - lies.verlinden [at] n-va.be
  • Lijsttrekker en Fractievoorzitter Zeger Debyser 0491 22 71 52 - zeger.debyser [at] n-va.be