N-VA Leuven reageert met verbazing op een geluidskunstwerk in de Sint-Pieterskerk dat nauwelijks toegankelijk is voor het publiek

Op 15 november 2023, over deze onderwerpen: Cultuur

In het kader van de Dirk Bouts-tentoonstelling werd een geluidsinstallatie geplaatst die trekvogels moet nabootsen. Dit kunstwerk verwijst naar het tijdelijk vertrek van het schilderij het Laatste Avondmaal naar Museum M. Bijzonder is wel dat op vraag van het kerkbestuur de installatie in werking treedt na sluitingstijd. Het werk heet dan ook: Off Hours (buiten de uren).

Raadslid Frieda Aerts ondervroeg Schepen van cultuur Bert Cornillie (Vooruit) in commissie hierover. “De schepen bevestigde mij het hermetisch karakter van dit kunstwerk. Dit besloten karakter zou op uitdrukkelijke vraag van de kunstenares zijn, al zou het kunstwerk door het sleutelgat kunnen beluisterd worden. Een kostprijs kon niet meteen meegedeeld worden. Het geluid zou wel al eens op de radio te horen zijn geweest. En misschien komt er nog een vervolg….”

Fractieleider en lijsttrekker Zeger Debyser: “Smaken en kleuren mogen verschillen. Maar kunst betaald met gemeenschapsgeld dat enkel door de kunstenaar zelf of een beperkt cultureel kransje kan beluisterd worden, dat roept toch vragen op. Ook kunst moet inclusief zijn en open voor het brede publiek.”

Contacteer

• Fractievoorzitter en lijsttrekker Zeger Debyser: 0491/22 71 52 - zeger.debyser [at] leuven.be
  • Gemeenteraadslid Frieda Aerts: 0479 46 28 87 - frieda.aerts1 [at] leuven.be