N-VA Leuven is erg kritisch voor het nieuwe mobiliteitsplan voor Kessel-lo

Op 21 augustus 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Op 28 augustus gaat het nieuwe mobiliteitsplan voor Kessel-lo in voege. Met tal van nieuwe knips en gewijzigde rijrichtingen bevat dit circulatieplan een heel aantal ingrepen, zogezegd om sluipverkeer uit het Hageland tegen te gaan. De vele reacties op de eerste versie van het plan zorgden voor enkele aanpassingen. Voor N-VA blijven de grootste pijnpunten en bezorgdheden echter bestaan.

Fractieleider en Lijsttrekker Zeger Debyser: “Ook voor N-VA is de verhoging van de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in Kessel-lo een prioriteit, maar dit dient evenwichtig te gebeuren en gedragen worden door de inwoners. De lusten en de lasten dienen evenwichtig verdeeld te worden, en dat lijkt in dit plan niet het geval te zijn. Zo zullen sommige straten, zoals de Jozef Wautersstraat, de Werkhuizenstraat en de Koning Albertlaan, de rekening betalen voor het verkeersluw maken van andere straten. Het fietsverkeer in sommige verbindingsstraten zou veiliger verlopen op afgescheiden fietspaden dan door het invoeren van een globale zone 30.”

Raadslid Debby Appermans: “Ook de talrijke knips en eenrichtingsstraten, baren ons zorgen. Ook inwoners die slechts sporadische verplaatsingen maken met de auto, voor de wekelijkse boodschappen of het verhuizen van spullen, moeten door dit nieuwe plan vaak veel verder omrijden. En dit langs wegen die al druk zijn. Hoe fietsers zich door die verbindingsstraten dan nog veilig kunnen verplaatsen, is maar zeer de vraag. Door de vele knips worden sommige straten nu tweerichtingsstraten, terwijl zij daar niet voor uitgerust zijn. Neem nu de August Vermeylenlaan, een recent heraangelegde straat die ook door fietsers veel gebruikt wordt. Daar kunnen twee auto’s elkaar niet kruisen, zonder de stoep te gebruiken. Dit creëert levensgevaarlijke situaties voor jonge fietsertjes en voetgangers. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van het stadsbestuur? In tegenstelling tot wat was aangekondigd, wijzigt de verkeerssituatie rond de K. Albertlaan wel voor de heraanleg. Die laan zal dus veel meer verkeer moeten slikken.”

Zeger Debyser: “Dit blijft toch knip-en plakwerk. Het is een concentratieplan waarbij het verkeer wordt geconcentreerd op steenwegen en pineutstraten, straten waar het verkeer nu al stil staat. Fijnstof metingen werden voor dit plan niet uitgevoerd. Blijkbaar is de gezondheid van de Kesselaars niet zo belangrijk. Waar blijft eigenlijk het lang beloofde globale mobiliteitsplan voor Leuven en de regio? Of blijft men het verkeer naar mekaar wegduwen? Waar blijven de flankerende verkeersmaatregelen? Waarom niet eerst werk maken van een voorstadsparking langs de Diestse Steenweg, waarvoor de plannen in de schuif liggen?”

Contacteer:
Fractievoorzitter en lijsttrekker Zeger Debyser : 0491/22 71 52 - zeger.debyser [at] leuven.be
Gemeenteraadslid Debby Appermans : 0496/46 95 53 - debby.appermans [at] n-va.be

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is