N-VA Leuven blijft strijden voor een dierenasiel in regio Leuven

Op 31 mei 2021, over deze onderwerpen: Dierenwelzijn
Gemeenteraadsleden Debby & Lies

Al sinds de start van de legislatuur ijveren Debby Appermans en Lies Verlinden, beiden gemeenteraadsleden voor N-VA in Leuven, voor de opstart van een dierenasiel in de regio van Leuven. Tot op heden bleven de inspanningen zonder veel resultaat. De bevoegde schepen kon immers geen geschikte locatie vinden en koos dus voor een samenwerking met De Zorghoeve in Kortenaken. Nadat deze uitdraaide op een sisser, was er geen andere oplossing dan helemaal naar Mechelen te trekken om opvang te zoeken voor verwaarloosde of achtergelaten huisdieren.

Bij het zoeken van locaties werd de private woningmarkt vooralsnog buiten beschouwing gelaten. Gezien een geschikte locatie maar niet gevonden wordt, is het hoog tijd om ook daar te gaan kijken naar afgelegen grote panden. Debby en Lies bekeken alvast het aanbod en vonden zelfs op Leuvens grondgebied een interessant pand. Ze vragen daarom aan de gemeenteraad om de private markt niet links te laten liggen bij het onderzoeken van opties voor de vestiging van een dierenasiel. Ze hebben daarbij ook de steun van de N-VA-fracties in andere gemeentes en van provinciaal gedeputeerde bevoegd voor dierenwelzijn Bart Nevens.

Lies Verlinden: “We zijn ons ervan bewust dat een dierenasiel voor overlast kan zorgen en dus zeker niet voor elke locatie geschikt is. Wij dachten daarom in eerste instantie aan een industrieterrein, zoals in Haasrode, maar dat bleek niet mogelijk. We geven echter niet op en zijn echter blijven zoeken. Met resultaat, want in Wijgmaal staat een wat meer afgelegen hoeve te koop met een groot stuk aanhorende grond. Een uitzonderlijke kans volgens ons en dan nog eens in onze eigen gemeente!”
Om een dierenasiel op te richten is een stedenbouwkundige vergunning noodzakelijk en dat kan zeker een uitdaging zijn. Vermits dit pand gelegen is op Leuvens grondgebied heeft het stadsbestuur hiervoor zelf de bevoegdheid. De N-VA-fractie wijst op de mogelijkheden van een gedesaffecteerd landbouwbedrijf, waar een herbestemming naar een dierenasiel onderzocht kan worden. Lies Verlinden: “Als het huidige bestuur werkelijk een prioriteit wil maken van een dierenasiel in de regio, zoals aangekondigd in hun verkiezingsbeloftes, moeten ze echt beginnen de private markt serieus te onderzoeken, te beginnen met Wijgmaal.”

Debby Appermans: “Met dit pand hebben we hopelijk een oplossing voor een locatie, maar daarbij is het financiële plaatje nog niet rond. In de jaarbudgetten van Leuven is echt te weinig voorzien om zelf een dierenasiel op te starten. Dit budget moet dus naar omhoog, en met wat hulp van de gemeentes in de ruime regio rond Leuven kan dit project samen verwezenlijkt worden. We vragen het gemeentebestuur dan ook om met andere gemeentebesturen te praten en een gezamenlijke investering te bekijken. De N-VA-fracties van o.a. Bierbeek, Boutersem, Herent, Holsbeek, Tielt-Winge, Scherpenheuvel-Zichem, Boortmeerbeek, Kortenberg en Tremelo hebben ons overigens al bevestigd dat ze het project willen ondersteunen. Daarnaast heeft ook N-VA-gedeputeerde Bart Nevens toegezegd een nieuw asiel in de regio met een opstartpremie financieel op weg te willen helpen. Ook giften en sponsoring kunnen de financiering ondersteunen.”

Debby Appermans: “Mocht de schepen toch besluiten dat deze locatie niet geschikt is, vragen we om minstens aan alle makelaars in de regio te laten weten dat de stad op zoek is naar een afgelegen pand met een bijbehorend stuk grond voor de oprichting van dierenasiel. Zo blijft de stad op de hoogte van mogelijke opportuniteiten.”

Debby Appermans (gemeenteraadslid N-VA Leuven)
E. debby.appermans [at] n-va.be

Lies Verlinden (gemeenteraadslid N-VA Leuven)
M. 0479/618 766