N-VA betreurt aanhoudende fietsdiefstallenplaag in Leuven

Op 8 januari 2024, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Veiligheid

Heel wat Leuvenaars werden al het slachtoffer van de aanhoudende fietsdiefstallenplaag in Leuven. Om inzage te krijgen in het probleem en oplossingen voor te stellen, vroeg N-VA Leuven de cijfers sinds 2018 op. De cijfers voor 2023 zijn nog onvolledig en slaan op de eerste 10 maanden van het jaar. Wat leren die cijfers?

In 2018 werden 1.783 fietsendiefstallen gemeld. In de coronajaren daalde dit aantal tot 1.274 in 2020 en 1.569 in 2021. In de jaren nadien stijgt dat cijfer weer: tot 1.792 in 2022 en 1.437 tijdens de eerste 10 maanden van 2023. “Als we dit laatste aantal extrapoleren, komen we opnieuw uit op 1.724,” aldus fractieleider en lijsttrekker Zeger Debyser. “Een stabilisatie op hoog niveau dus, en dan is er ook nog het zogeheten ‘dark number’, de diefstallen waar geen aangifte van wordt gedaan.”

Als we kijken naar de locaties, blijkt dat 23% van de fietsen gestolen wordt in de buurt van het station (Van Overstraetenplein, Martelarenplein, Martelarenlaan, E. Solvaystraat en Benedenplein). Maar ook binnen de ring worden er veel fietsen gestolen (Tervuursevest, Brusselsestraat, Naamsestraat, Tiensestraat, Bondgenotenlaan en Diestsestraat). In 2023 (onvolledige cijfers) werden er ook opvallend meer fietsen gestolen in de Celestijnenlaan. Daarnaast blijkt dat het aandeel gestolen elektrische fietsen meer dan verdubbeld is tussen 2019 (10,8%) en 2023 (23,7%). Gemeenteraadslid Lies Verlinden: “Fietsdieven hebben duidelijk ontdekt hoe lucratief het ontvreemden van het duurdere segment aan fietsen is. Een elektrische fiets is een kostelijke aankoop, en vaak een investering voor het woon-werkverkeer of een belangrijk vervoermiddel. Als Leuven zich wil profileren als fietsstad, moet het aantal veilige plaatsen om je fiets te stallen dringend omhoog.”

“Wie zijn die fietsendieven?”, vroeg Zeger Debyser aan de Leuvense politie. Hij kreeg dit antwoord: “Tussen januari 2018 en oktober 2023 werden 925 verdachten geïdentificeerd (sommige daders meer dan eens). Het betrof 97,2 % mannen. Slechts 50% van de daders heeft de Belgische nationaliteit en maar 41,2 % zijn afkomstig uit Vlaams-Brabant. Het is op basis van de interventiefiches niet uit te maken of de betrokken personen al dan niet onwettig hier verblijven. Wat betreft al dan niet opdagen op de zittingsdag en veroordelingen heeft de politie geen informatie.”

Raadsleden Debyser en Verlinden : “Het is goed dat het probleem benoemd wordt, en de politie heeft wel degelijk inspanningen gedaan om de fietsdiefstallen aan banden te leggen. De problematiek blijkt echter complex: veel fietsendieven komen niet uit Leuven en hebben niet de Belgische nationaliteit, wat wijst op een criminaliteit die zich verspreidt vanuit andere steden. De gestolen fietsen worden vaak ook snel van het Leuvens grondgebied weggehaald, waardoor de lokale politie haar bevoegdheid verliest. Het is duidelijk dat er meer samenwerking moet komen met de spoorwegpolitie om de gestolen fietsen te onderscheppen voor ze getransporteerd worden. Voor criminelen die hier onwettig verblijven stelden we al eerder voor samen te werken met de Dienst Vreemdelingenzaken voor opsluiting in gesloten centra met het oog op uitzetting. N-VA Leuven steunt ook het gebruik van lokfietsen en vroeg al meermaals om meer bewaakte fietsenstallingen. Tot nog toe zonder resultaat.

Contacteer:

• Fractievoorzitter en lijsttrekker Zeger Debyser: 0491/22 71 52 - zeger.debyser [at] n-va.be
  • Gemeenteraadslid Lies Verlinden: 0479 61 87 66 - lies.verlinden [at] n-va.be