Meer dan 2.700 parkeerplaatsen verdwenen in centrum Stadsbestuur verkoopt meer parkeerkaarten dan er plaatsen zijn in groene en blauwe zones

Op 14 april 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Wonen

Uit een vergelijking van het aantal parkeerplaatsen in het centrum (4.657) met het aantal weergegeven in een Mozaïek uit 2006 (7.419) blijkt dat Leuven op 15 jaar tijd 37% van de publieke parkeerplaatsen in het centrum heeft geschrapt. Zeger Debyser, gemeenteraadslid: “Die strijd tegen de parkeerplaats zet niet alleen de aantrekkelijkheid van Leuven als handelscentrum onder druk maar ook de bewonersparkeerplaatsen. Maar nog straffer is dat het stadsbestuur in sommige stadsdelen meer parkeerkaarten verkoopt dan er plaats is. Terwijl onze parkeerkaarten al bij de duurste van Vlaanderen behoren. Reken daarbij dat de bovengrondse plaatsen zowel door bezoekers als bewoners moeten gebruikt worden. Wij vragen dus dat, vooraleer er nieuwe plaatsen worden geschrapt, bewoners echt hun stem mogen laten horen de echte parkeerbehoefte in kaart worden gebracht.”

N-VA Leuven bracht het verdwijnen van bewonersparkeerplaatsen op het openbaar domein bij de heraanleg van straten reeds onder de aandacht zoals in de Noormannenstraat, Predikherenstraat, Hoveniersdreef….. Ook de mobiliteitsplannen in Kessel-lo (Vorm 3010) hebben de bewonersparkeerplaats in het vizier. De cijfers die N-VA Gemeenteraadslid Zeger Debyser recent opvroeg over het aantal parkeerplaatsen en bewonersparkeerkaarten in de verschillende blauwe zones in Leuven spreken voor zich: de parkeerdruk op de bewonersparkeerplaatsen is enorm.

“Zelfs in de blauwe zones, staan de bewonersparkeerplaatsen erg onder druk. In de binnenstad worden 4.103 parkeerkaarten verkocht voor 4.657 beschikbare parkeerplaatsen. Dit komt neer op een saturatie van 88%, terwijl dat alle bezoekers op dezelfde plaatsen ook moeten parkeren. In de blauwe en de groene zones bereikt men zelfs een saturatie van 120%. Meer parkeerkaarten dan beschikbare parkeerplaatsen, dus. Daar mogen bewoners dan wel in naburige zones parkeren, maar die staan ook quasi allemaal vol. Bezoekers moeten dus rondrijden op zoek naar die 12% bovengrondse vrije plaatsen.”

Ook in deelgemeenten

N-VA Gemeenteraadslid Veerle Bovyn. “Ook de blauwe zones van Heverlee en Kessel-Lo bereiken saturaties van respectievelijk 90 en 74%. Ook de bezoekers aan die wijken moeten nog een plaats kunnen vinden. Het lijkt ons duidelijk dat de parkeerdruk voor bewoners in Kessel-Lo nu al extreem hoog is en we vragen dat de mobiliteitsplanners van Vorm3010 tweemaal nadenken vooraleer nog meer bewonersparkeerplaatsen te schrappen.”

Zeger Debyser en Veerle Bovyn: “Het stadsbestuur zegt dat ze met het schrappen van parkeerplaatsen de openbare ruimte wil ontharden en vergroenen. Goede intenties, maar dan geeft het bestuur best zelf het goede voorbeeld. Betonnen pleinen zoals in het Sluispark en het Blauwputplein horen daar dan niet bij. Hoewel Leuven de duurste parkeerkaarten van Vlaanderen uitreikt, slagen te veel bewoners er nu al niet in parkeerplaats te vinden voor hun wagen in de omgeving van hun woning. Zoekverkeer in de woonwijken naar een bewonersparkeerplaats, is slecht voor de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. We roepen de stad dan ook op om geen bewonersparkeerplaatsen te verwijderen daar waar de parkeerdruk te hoog is en te werken aan een billijk bewonersparkeerplan, met alternatieve plaatsen vooraleer er geschrapt wordt. Het bestaande tekort kan worden opgevangen door betaalbare alternatieven voor bewonersparkeren zoals parkeerdelen in private en semi-publieke parkings in de binnenstad.”

Zeger Debyser
Gemeenteraadslid
0491/22.71.52

Veerle Bovyn
Gemeenteraadslid
0486/37.24.27

 

Parkeerplaatsen

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is