Louvain English of Leuven Vlaams?

Op 25 maart 2024, over deze onderwerpen: Cultuur, Inburgering, Studenten
Zeger Debyser en Katelijne Dedeurwaerder

Studies tonen aan dat de kennis van het Nederlands in de scholen achteruitgaat. Een goede kennis van het Nederlands is nochtans essentieel voor de gemeenschapsvorming. Nederlands is de taal die ons verbindt. Via het Nederlands kunnen nieuwe Vlamingen deelnemen aan onze gemeenschap. De internationale roeping van onze topuniversiteit is een feit en de economische migratie een gevolg. Dit mag echter geen aanleiding geven tot een volledige verengelsing van straatbeeld en taalgebruik. Burgers die minder goed Engels kunnen (nieuwkomers, kinderen, senioren…) raken vervreemd in eigen stad. Spandoeken dragen Engelse bewoordingen waarvan niet iedereen de betekenis kent…

In de strijd voor een Nederlandstalige Universiteit heeft deze stad een belangrijke rol gespeeld. De universiteit is niet de universiteit van het Hageland geworden maar een top universiteit met internationale uitstraling. Deze internationale roeping brengt een uitdaging mee. In vele wetenschapsdomeinen wordt het Engels gebruikt. Dat het Engels gebruikt wordt als tweede onderwijstaal is niet te vermijden. Engels is ook vaak de taak waarin we nieuwkomers onthalen en internationale bezoekers laten kennis maken met onze stad.

Raadslid Katelijne Dedeurwaerder: “Er bestaat een tendens om het Nederlands te doorspekken met Engels jargon in een hip taaltje van hoog opgeleiden. Deze tendens sluipt ook in de communicatie van de stad naar de burger en in gemeenteraadsbesluiten. Vaak worden termen en acroniemen van Europese projecten niet meer vertaald in het Nederlands. Het zijn nochtans de gewone burgers die belastingen betalen waarmee dergelijke projecten worden gefinancierd. Hebben zij dan niet het recht in hun taal uitleg te krijgen over die projecten?”

Fractieleider en lijsttrekker Zeger Debyser: “Iedereen, ook wij gebruiken wel eens een Engels woord, een taal leeft en evolueert en bekrompenheid is niet op zijn plaats. Maar misschien kunnen wij in deze stad, de stad van Leuven Vlaams, een voorbeeld geven, waarbij aandacht voor de moedertaal het internationaal karakter niet in de weg hoeft staan? Integendeel, wie zichzelf respecteert zal ook internationaal gerespecteerd worden.”

Raadsleden Debyser en Dedeurwaerder: “We vragen om op spandoeken en affiches het Nederlands voorrang te geven. Internationale evenementen kunnen dan ook in het Engels worden vermeld. We vragen om in de communicatie van de stad naar de burgers correct Nederlands te gebruiken, Engelse turbowoorden te vermijden, en voor Engelse acroniemen en termen mooie Nederlandse woorden te bedenken. Ook in de documenten voor de gemeenteraad vragen we om voor Engelse termen waar mogelijk een Nederlandstalige variant te voorzien. Onze creatieve raadsleden kunnen daar zeker bij helpen.”

Contacteer:

• Fractievoorzitter en lijsttrekker Zeger Debyser : 0491/22 71 52 - zeger.debyser [at] n-va.be
  • Raadslid Katelijne Dedeurwaerder: 0478/36.11.36 - katelijne.dedeurwaerder [at] hotmail.com