Leuvens leegstandsbeleid zorgt niet voor meer handel, wel voor minder handelspanden

Op 28 september 2023, over deze onderwerpen: Economie, Goed bestuur

Na de zegevierende communicatie van schepen van handel Johan Geleyns over de leegstand in de handel in Leuven, doken N-VA gemeenteraadsleden Karen Van Herck en Katia Warny even wat dieper in de leegstandscijfers van Locatus. Leuven heeft inderdaad het laagste percentage leegstand onder de centrumsteden, namelijk 9,5%. Maar in 2023 zijn er geen extra handelszaken bijgekomen ten opzichte van vorig jaar. Meer zelfs, het totale aantal handelspanden is met 46 gedaald van 2.073 naar 2.027! Er waren in 2023 ook nog eens minder handelspanden ingevuld dan in 2022 (1.835 in plaats van 1.839 in 2022). Wie dus geloofde dat een beter leegstandspercentage ook wees op bijkomende handelszaken, is eraan voor de moeite.

Deze trend van inkrimping van het bestand van handelspanden zien we in nagenoeg alle centrumsteden*. Het toenemende succes van e-commerce is daar niet vreemd aan, net als een lagere vraag naar winkelvloeroppervlakte, minder opvolging in familiezaken door een volgende generatie en minder uitbreiding van grotere ketens. Enkel in Aalst, Genk en Mechelen steeg in 2023 het aantal handelspanden met respectievelijk 1, 12 en 4. De dalingen die we zien bij de andere steden lopen tussen -12 (Brugge) en -62 (Sint-Niklaas). Enkel in Hasselt en Roeselare werden er meer handelspanden ingevuld in 2023 ten opzichte van 2022, met name in beide steden kregen 6 extra handelszaken een nieuwe invulling. In alle andere centrumsteden kwamen er meer handelspanden leeg te staan, met cijfers die variëren tussen 4 (Genk en Leuven) en 58 (Kortrijk).

Hoewel de percentages een ander verhaal vertellen, is het dus ook van belang om naar de absolute cijfers te kijken.

Gemeenteraadslid Katia Warny: “In procenten zijn we dan wel de eerste van de klas, maar op het terrein, zoals in de Bondgenotenlaan zie je wat die procenten waard zijn. Onze prestigieuze Bondgenotenlaan biedt maar een treurige aanblik met al die leegstand.”

Gemeenteraadslid Karen Van Herck: “Het resultaat van het veelbesproken beleid tegen leegstand is dus vooral een daling van de beschikbare handelspanden in Leuven. Eigenaars kiezen er eerder voor om de bestemming van hun pand te wijzigen dan op zoek te gaan naar een nieuwe handelaar. Eieren voor hun geld dus. Dit roept vragen op. Was dit de bedoeling of is het een onverwacht of zelfs ongewenst neveneffect van de strengere leegstandstaks? En wat is er met die panden gebeurd: hebben ze een alternatieve invulling gekregen als woning of kantoorgebouw of staan ze nog steeds leeg, maar nu onder een andere noemer?”

Fractieleider en lijsttrekker Zeger Debyser: “Wij betreuren deze verkeerde voorstelling van de leegstand in de handel in Leuven. Wij vragen al lang om de bereikbaarheid van Leuven als centrumstad te herstellen. De dure parkeertarieven, het astronomisch hoge aantal ANPR GAS-boetes, de files op de invalswegen door het nieuwe circulatieplan dragen niet bij tot het gevoel welkom te zijn in onze stad. Het schepencollege zou daar beter werk van maken!”

Cijfers te vinden op: https://provincies.incijfers.be/dashboard/dashboard/detailhandel

*Bij de vergelijking van de centrumsteden zijn grootsteden Antwerpen en Gent buiten beschouwing gelaten omwille van het grote verschil in bewonersaantallen.

Contacteer:

• Karen Van Herck: 0497/77.63.38 - karen.vanherck [at] n-va.be
  • Katia Warny: 0497/21.20.89 - katia.warny [at] n-va.be
  • Fractievoorzitter en lijsttrekker Zeger Debyser: 0491/22 71 52 - zeger.debyser [at] leuven.be