Klimaatambitie

Op 20 april 2022, over deze onderwerpen: Natuur en klimaat

Stad Leuven verhoogt klimaatambitie van 40 naar 55% CO2-reductie tegen 2030 hoewel de vooropgestelde reductie met 20% tegen 2020 wellicht zelfs niet gehaald werd

“Het klimaat is gebaat bij effectieve verwezenlijkingen, niet bij een zoveelste plan dat in de etalage wordt gezet”

Op de gemeenteraad van april legt het Leuvense stadsbestuur een aangepast klimaatactieplan ter goedkeuring voor. Wat onmiddellijk in het oog springt is dat Leuven haar ambitie verhoogt van 40% CO2-reductie tegen 2030 naar 55%. Zeger Debyser, fractievoorzitter: “Aan ambitie geen gebrek, maar misschien moet het stadsbestuur eerst eens proberen de eerder vooropgestelde doelstellingen te verwezenlijken vooraleer de ambities nog wat scherper te stellen. Zo beloofde het stadsbestuur in het vorige klimaatplan tegen 2020 een CO2-vermindering met 20% en tegen 2030 een vermindering met 40%. Voorlopig werd slechts een vermindering met 1,5% gerealiseerd, voor de definitieve resultaten is het nog wachten tot het najaar. Maar toch vindt het stadsbestuur het opportuun om de ambitie om de CO2-uitstoot te reduceren met 40% tegen 2030 nu al scherper te stellen naar 55%. Ik begrijp dit eerlijk gezegd niet goed. Het klimaat is gebaat bij effectieve verwezenlijkingen, niet bij een zoveelste plan dat in de etalage wordt gezet. En ook over de financiering van deze bijgestelde ambitie is het koffiedik kijken. Wie zal dat betalen? Daar wordt in het plan met geen woord over gerept.” N-VA Leuven vraagt een realistisch, consequent en betaalbaar klimaatplan voor Leuven.

Zeger Debyser: “Vorig jaar werd bekend dat de Stad Leuven ondanks alle ambities en duur in de markt gezette plannen, voorlopig slechts een C02 reductie van 1,5% realiseerde sinds 2011. Slechts 2 Vlaamse centrumsteden deden het slechter. Dat er iets moest gebeuren, staat dan ook buiten kijf. Op zich is het dus zeker een goede zaak dat er een nieuw klimaatactieplan wordt opgesteld. En ook het feit dat dit nieuwe plan meer concrete maatregelen bevat dan het vorige en aandacht besteedt aan klimaatadaptatie, juichen we toe. Al stellen we ons ook heel wat vragen bij dit nieuwe plan. Niet alleen over het verhogen van de ambitie en de haalbaarheid ervan, maar wat we ook niet terugvinden is een progressiecurve of een evaluatiemethode. Ook met de groei van Leuven werd geen rekening gehouden in de plannen. Als er één ding onthouden moet worden uit het vorige plan, dan is het toch dat een opvolging van de vooruitgang noodzakelijk is om gericht en tijdig te kunnen bijsturen waar nodig.”

Veerle Bovyn, gemeenteraadslid: “Een ander heikel punt is toch ook het gebrek aan consequentie dat het stadsbestuur aan de dag legt. Zo spreekt het stadsbestuur in haar plannen in het kader van klimaatadaptatie, terecht, van meer water, meer bomen en meer natuur, maar legt het wel een kunstgrasveld in de Dijlevallei in Wijgmaal aan en een ondergrondse Bruulparking 2.0 die nefast is voor de waterhuishouding in de buurt. En ook de geplande boskap op Parkveld staat haaks op dit plan.”

“Tot slot vinden we het tevens frappant dat er over de financiering van de nieuwe actiepunten niets terug te vinden is in het plan”, gaat Debyser verder. Zo wordt er bijvoorbeeld uitgegaan van een brede huizenrenovatie. Maar als je weet dat je voor een woning van 107 vierkante meter gemiddeld 40.000 euro betaalt om die aan te passen aan de huidige kwaliteits- en energetische vereisten, zo blijkt uit een studie van het Steunpunt Wonen (KU Leuven) uit 2019, dan vragen wij ons vooral af: wie zal en wie kan dat betalen? Dit klimaatactieplan heeft op dit moment veel weg van een ongedekte cheque en daar passen wij voor.”

Zeger Debyser (fractievoorzitter)
M. 0491/22 71 52