Huidig voorstel herinrichting Martelarenplein doet niets aan vastgestelde verkeerschaos volgens N-VA Leuven

Op 26 april 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Een jaar na het VeloVeilig Vlaanderenonderzoek dat zwarte punten in kaart bracht, is er helemaal niets verbeterd aan de onveilige verkeerssituatie aan het Leuvense station. Volgens schepen Dessers denkt het stadsbestuur na over een omvorming van zone 30 naar zone 20, maar zou er verder aan de signalisering en de inrichting niet echt iets veranderen. N-VA Leuven roept om wel de juiste prioriteiten te stellen en de heraanleg van het plein te gebruiken om de verkeersstromen beter te scheiden.

Zeger Debyser, lijsttrekker N-VA Leuven, betreurt dit gebrek aan visie: “De voorbije weken pakte het stadsbestuur uit met plannen voor een grondige herinrichting van het Martelarenplein. Maar de hippe bloembakken en waterpartijen verhelpen het grootste pijnpunt van het plein niet : de verkeerschaos en onveiligheid. In de lopende burgerbevraging komt die opmerking ook vaak terug. Veiligheid moet primeren boven sfeerschepping, dat lijkt me een kwestie van gezond verstand.”

Lies Verlinden, gemeenteraadslid N-VA Leuven, beaamt de teleurstelling rond het gebrek aan visie. “Een aanpassing van een zone 30 naar zone 20 gaat deze problematiek niet oplossen, want de kern van het probleem ligt in de keuze voor gemengd verkeer, waarbij de verschillende soorten weggebruikers elkaar eigenlijk afremmen door wat “veilige chaos” wordt genoemd. Dit leidt tot veel conflicten, bijna-ongelukjes, en regelmatig ook tot echte ongevallen. Onaanvaardbaar. De heraanleg van het Martelarenplein was de uitgelezen kans geweest om wat structuur te brengen in de chaos, met duidelijke busbanen en fietspaden, die het verkeer scheiden. Dat moet toch kunnen op zo’n groot plein? De ondergrondse voetgangerstunnel van het station kan mits duidelijke signalisatie doorgetrokken worden doorheen de ondergrondse parking onder het plein naar de hoek van de Bondgenotenlaan. Deze doorsteek ligt er eigenlijk al, waarom gebruiken we hem dan niet om de veiligheid te verhogen?”

Raadsleden Debyser en Verlinden: “Er zijn echt wel betere oplossingen te bedenken dan het stadsbestuur laat uitschijnen, maar je moet wel de juiste prioriteiten stellen. Ga terug naar de tekentafel en maak een ontwerp dat wel rekening houdt met verkeersveiligheid.”

Contacteer:

• Gemeenteraadslid Lies Verlinden: 0479 61 87 66