Fietsdiefstallen bestrijden en voorkomen met lokfiets

Op 9 december 2020, over deze onderwerpen: Veiligheid
Lokfiets

In Leuven werden vorig jaar 1.631 fietsdiefstallen geregistreerd. Dit zijn er meer dan 31 per week. Waarschijnlijk ligt het aantal diefstallen zelfs nog heel wat hoger, aangezien lang niet iedere gestolen fiets wordt aangegeven. Voor Leuvenaars en studenten is fietsdiefstal dan ook al jaren een echte plaag. De politie staat bovendien voor een onmogelijke opdracht om al die diefstallen op te lossen. Slechts 3,5% van de als gestolen aangegeven fietsen wordt teruggevonden. De N-VA fractie wil iets doen aan de feitelijke straffeloosheid bij deze vorm van ‘kleine’ criminaliteit die voor zeer veel frustratie zorgt en stelt daarom voor om een zogenaamde ‘lokfiets’ in te schakelen.

Lies Verlinden, N-VA-gemeenteraadslid: “De politie beschikt niet over de mogelijkheden en de capaciteit om zoveel fietsdiefstallen op te lossen. Zeker wanneer een diefstal niet onmiddellijk wordt vastgesteld, maar bijvoorbeeld pas na een weekend of na een vakantie, wordt het zoeken naar daders helemaal een tijdrovend werk met weinig kans op slagen. Camerabeelden analyseren voor een tijdsvork van meer dan 24 uur op een plek die druk bezocht wordt, is immers niet evident zonder een enorme personeelsinzet. Daarbij weten ervaren dieven vaak ook goed hoe te voorkomen om herkenbaar gefilmd te worden. Aan de kostprijs van sommige gestolen fietsen te zien, kan zelfs vermoed worden dat er bendes, mogelijks uit andere steden, actief zijn in het Leuvense. We moeten dus andere pistes durven verkennen, zeker als Leuven zich als fietsstad wil profileren.”

De N-VA-fractie wil daarom meer inzetten op preventie en vooral een duidelijk signaal geven dat het stelen van fietsen niet langer straffeloos kan gebeuren. Op de volgende gemeenteraad in Leuven zullen Debby Appermans en Lies Verlinden daarom een voorstel indienen om een zogenaamde ‘lokfiets’ in te schakelen.

Debby Appermans: “Het systeem van de lokfiets wordt al succesvol ingezet in een stad zoals Gent, waar rijwielen met een degelijk slot op diefstalgevoelige plaatsen gestald worden. De politie kan die fietsen volgen met een verborgen, ingebouwd track-and-trace-systeem. Op die manier kan de dader heel wat makkelijker gevat worden. En als het om een bende gaat, kan het oppakken van één of meerdere daders al heel wat diefstallen in de toekomst vermijden. In Gent werden recent nog op 9 dagen tijd 4 fietsdieven gevat. Ook in Nederland werkt men al langer met lokfietsen en uit studies is daar gebleken dat waar lokfietsen worden ingezet, het aantal diefstallen daalt met tot 40 %“

Met dit voorstel vragen Appermans en Verlinden het stadsbestuur een versnelling hoger te schakelen in de strijd tegen fietsdiefstallen en een einde te maken aan de perceptie dat fietsdiefstallen in Leuven onbestraft kunnen gebeuren.

Debby Appermans (gemeenteraadslid N-VA Leuven)
E. debby.appermans [at] n-va.be

Lies Verlinden (gemeenteraadslid N-VA Leuven)
M. 0479/618 766