Evaluatie circulatieplan Kessel-lo: povere baten, ongelijke verdeling van lusten en lasten, de Kesselaar is de pineut

Op 19 januari 2024, over deze onderwerpen: Mobiliteit

N-VA Leuven reageert via fractieleider en Lijsttrekker Zeger Debyser en Kessels Raadslid Debby Appermans.

Zeger Debyser: “Op basis van zeer voorlopige cijfers kunnen we nu al zeggen dat de baten van het circulatieplan Kessel-lo erg beperkt zijn: gemiddeld genomen een kleine stijging van aantal fietsen (+7%) en een kleine daling (-10%) van het aantal wagens in de woonstraten. Nochtans heeft dit plan
een sterk negatieve impact op de bereikbaarheid van Kessel-Lo en moeten nu veel inwoners ver omrijden. Voor een grondige analyse ontbreken nog de basismeetgegevens van telslangen en telramen en de weersomstandigheden. Ook de foutenmarge is nog niet gekend. We komen hier zeker op terug.”

Raadslid Debby Appermans: “Bovendien zijn de baten niet gelijk verdeeld. Die povere winst komt er ten koste van de bewoners van de pineutstraten waar de leefbaarheid daalt. In de Wautersstraat/Werkhuizenstraat, de Elfnovemberlaan, de Liemingenstraat, de Achturenstraat, het begin van de Koning Albertlaan, de Holsbeekse Steenweg, . is het autoverkeer gevoelig gestegen. NVA vindt dat een mobiliteitsplan elke Kesselaar ten goede moet komen.

Zeger Debyser: “Tenslotte zijn er knelpunten in schoolbuurten, net zoals voorspeld. Alle bovengenoemde knelpunten waren trouwens 1 jaar voor de invoering voorspeld. We begrijpen niet dat het stadsbestuur dit vermaledijde circulatieplan toch heeft ingevoerd. De Kesselaar verdient een betere mobiliteit!” 

Contacteer

  • Fractievoorzitter en lijsttrekker Zeger Debyser: 0491/22 71 52 - zeger.debyser [at] n-va.be
  • Gemeenteraadslid Debby Appermans: debby.appermans [at] n-va.be 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is