Een bankenplan voor Leuven

Op 25 februari 2024, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Ouderen, Welzijn

N-VA-gemeenteraadsleden Frieda Aerts en Fred Debrun pleiten voor een Leuvens bankenplan, waarbij wandelroutes van rustbanken worden voorzien. Ook enkele bewegingsbanken zijn er op hun plaats. De wandelroutes kunnen uitgetekend worden in samenwerking met de seniorenorganisaties.

Frieda Aerts: “Hopelijk brengt de lente ons mooi wandelweer. Onze senioren zijn de koude natte winterdagen ook beu aan het worden en de buitenlucht roept. Rust roest en bewegen is de boodschap. Wandelen is een sport, waar je niet veel voor nodig hebt, alleen wat uithouding. Als senior heb je dan ook een plaats nodig om even te pauzeren. Er zijn rustbanken in onze stad maar er mogen er meer zijn. Niet enkel in het stadscentrum maar ook in onze deelgemeenten mogen er heel wat bijkomen. Plaats is er zeker meer dan genoeg. Er zijn genoeg pleintjes, hoekjes en kantjes waar een gemakkelijke zitbank met rugsteun kan geplaatst worden.”

Fred Debrun: “Een rustbankenparkoers zou ideaal zijn. Wandelen gedurende enkele kilometers met verschillende rustbanken en bewegingsbanken. Leuvenaars die moeilijk te been zijn, kunnen dan ook meer buiten komen, wetende dat er zitplaatsen zijn om even te bekomen. De weg naar een begraafplaats mag banken hebben en ook op de wandelwegen binnen de begraafplaatsen mogen er zeker meer rustbanken komen. Hierdoor kunnen vele senioren meer buiten komen, wat goed is voor de gezondheid, maar ook goed voor de geest en het tegengaan van eenzaamheid.” Raadsleden Aerts en Debrun: “Het zou goed zijn deze wandeltrajecten uit te tekenen samen met de seniorenverenigingen van Leuven.”

Contacteer:

• Gemeenteraadslid Frieda Aerts: 0479 46 28 87 - frieda.aerts1 [at] leuven.be