Stadsbestuur tekent beroep aan tegen beslissing Deputatie tot vernietiging verkavelingsaanvraag Parkveld

Op 2 september 2021, over deze onderwerpen: Natuur en klimaat, Ruimtelijke ordening

“De spreidstand van Groen in dit dossier neemt hallucinante proporties aan”

Het stadsbestuur maakte zonet bekend dat het beroep zal instellen tegen de beslissing van de Bestendige Deputatie van de provincie Vlaams-Brabant om de verkavelingsaanvraag voor Parkveld te vernietigen. Deze beslissing - en vooral de spreidstand van meerderheidspartij Groen -botst op heel wat onbegrip bij N-VA Leuven. Zeger Debyser, gemeenteraadslid: “Tijdens de verkiezingscampagne maakte Groen van de redding van Parkveld een breekpunt. Maar nu de Bestendige Deputatie de weg ook effectief heeft vrijgemaakt om Parkveld te redden, gaat het Leuvens stadsbestuur, met Groen, tegen deze beslissing in beroep. De spreidstand van Groen begint hallucinante proporties aan te nemen.” N-VA blijft pleiten voor een stadsbos.

Zeger Debyser: “In januari stelden wij op de gemeenteraad al voor om op Parkveld een bos, het Parkbos, te realiseren. We kregen enorm veel steunbetuigingen voor ons voorstel. Meerderheidspartijen CD&V, Groen en Vooruit stemden evenwel tegen. Vooral de tegenstem van Groen was opmerkelijk, want daags nadien stuurde Groen een bericht de wereld in dat de partij – ondanks haar tegenstem - nog steeds vindt dat het Parkveld volledig gevrijwaard moet worden als open en groene ruimte. Op Twitter liet schepen Dessers vervolgens zelfs weten dat hij op de Bestendige Deputatie en de N-VA rekende om de verkavelingsvergunning te vernietigen. ‘De bal ligt in het kamp van de deputatie: get shit done’, zo klonk het. Uiteindelijk vernietigde de Bestendige Deputatie de verkavelingsbeslissing, maar nu gaat het stadsbestuur, met Groen, dus toch beroep instellen tegen deze beslissing. Ik begrijp de spreidstand van Groen, dat het tegenovergestelde doet van wat het zegt, in dit dossier niet meer.”

Veerle Bovyn, gemeenteraadslid: “Terwijl de Deputatie de weg heeft vrijgemaakt om het Parkveld definitief te redden en er een groene zone van te maken, zijn we opnieuw vertrokken voor een nieuwe en mogelijks lange periode van juridische steekspelletjes, onzekerheid en stilstand. De stad zou beter haar energie en middelen steken in de onderhandeling met de projectontwikkelaar om een bos te planten in plaats van een woonverkaveling te realiseren. Dit bos kan een onderdeel vormen van de Brabantse Wouden en een groene verbinding maken met de Parkabdij zodat ook deze site terug in haar historisch kader kan schitteren.”