Blij met vernietiging verkavelingsaanvraag Parkveld

Op 18 juni 2021, over deze onderwerpen: Natuur en klimaat, Ruimtelijke ordening
parkveld

N-VA Leuven is blij met vernietiging verkavelingsaanvraag en herhaalt voorstel voor een bos op Parkveld

N-VA Leuven reageert positief op de vernietiging van de verkavelingsaanvraag voor Parkveld door de Bestendige Deputatie. De jarenlange juridische carrousel wordt daarmee gestopt. Dergelijke rechtsonzekerheid in stand houden getuigt niet van deugdelijk bestuur.

Raadsleden Veerle Bovyn en Zeger Debyser: “In januari van dit jaar stelden wij op de gemeenteraad al voor om van de woonverkaveling een bos te maken, het Parkbos. We kregen hier enorm veel steunbetuigingen voor. De meerderheidspartijen CD&V, Groen en Vooruit stemden evenwel tégen dit voorstel. En hoewel Groen daags na de gemeenteraad een bericht de wereld instuurde dat de partij nog steeds vond dat het Parkveld gevrijwaard moet worden als open en groene ruimte, vernemen wij dat het Leuvens stadsbestuur de woonverkaveling nog tot het uiterste heeft verdedigd. Onbegrijpelijk. Terecht heeft de Deputatie de eerder door de stad Leuven toegekende vergunning, definitief geweigerd. De vraag van de Raad voor Vergunningsbetwistingen en de Gouverneur aan de Stad Leuven voor een nieuw gemeenteraadsbesluit over deze verkaveling werd immers niet ingewilligd. De weg om op Parkveld een bos aan te leggen, ligt nu volledig open. We herhalen dan ook onze oproep om op Parkveld een Parkbos te planten en roepen de meerderheidspartijen op ons voorstel nu wél te steunen.”

De inzichten in ruimtelijke ordening zijn grondig gewijzigd sinds de oorspronkelijke verkavelingsaanvraag. Bouwprojecten moeten voldoen aan hedendaagse doelstellingen rond klimaat, waterhuishouding, mobiliteit. Een slecht ontsloten perifere woonverkaveling in een watergevoelig gebied zonder openbare diensten, in een landbouwzone, is niet meer van deze tijd. We doen een oproep aan de stad om te onderhandelen met de projectontwikkelaar om op deze plek een bos te planten in plaats van een woonverkaveling en het landbouwgebied te respecteren. We vragen de stad dat ze een gemeentelijk RUP opstelt waarin deze bestemmingen vastgelegd worden. Dit bos kan een onderdeel vormen van de Brabantse Wouden en een groene verbinding maken met de Parkabdij zodat ook deze site terug in haar historisch kader kan schitteren.

Zeger Debyser
Gemeenteraadslid