Belasting op reclamedrukwerk

Op 20 december 2021, over deze onderwerpen: Financiën

Stadsbestuur verlengt belasting op reclamedrukwerk tot en met 2025 “Een platte belastingverhoging die lokale handel treft”

In 2019 voerde het Leuvens stadsbestuur een belasting op reclamedrukwerk in. Via deze belasting haalt het stadsbestuur 200.000 euro op per jaar. Tijdens de gemeenteraad van vanavond, willen meerderheidspartijen Vooruit, Groen en CD&V deze belastingverhoging verlengen tot en met 2025. N-VA verzet zich hiertegen. Lorin Parys, fractievoorzitter. “Volgens het stadsbestuur moet deze maatregel bijdragen tot het reduceren van de papierafvalberg, maar in werkelijkheid is het een belastingverhoging met wat groene glitters in die vooral de lokale handel treft. Bovendien hanteert het stadsbestuur twee maten en twee gewichten aangezien het zélf nog steeds iedere maand een papieren stadsmagazine uitgeeft. En terwijl er lokaal extra belastingen worden geheven op de verdeling van reclamedrukwerk, kent de Vivaldi-regering, mét Vooruit, Groen en CD&V, ondertussen wél jaarlijks 178 miljoen euro toe aan krantensubsidies. De logica is compleet zoek.”

Pieterjan Vangerven, gemeenteraadslid: “In maart 2019 voerde Deloitte een studie uit naar het belang van reclamedrukwerk en de effecten ervan op onze economie. Uit deze studie kwam duidelijk naar voor dat reclamedrukwerk voor ondernemers nog steeds een erg belangrijk middel is om hun producten en promoties kenbaar te maken en nieuwe klanten aan te trekken. Zo blijkt uit de studie dat niet minder dan 89% van de Belgen reclamedrukwerk ook effectief leest en 84% zich bij hun aankopen laat inspireren door de folders. Tevens bevestigt deze studie dat reclamedrukwerk de lokale handel binnen een straal van 20 km stimuleert. Daar waar het Leuvense stadsbestuur een extra belasting heft op reclamedrukwerk, dreigt dit dus een nadelig effect te hebben op de lokale handel voor wie deze extra belasting alleen maar extra kosten met zich meebrengt. Een dergelijke belasting is sociaaleconomisch niet verantwoord, zeker niet nu onze ondernemers het door corona niet gemakkelijk hebben.”

“Bovendien is het stadsbestuur allesbehalve consequent”, vervolgen Parys en Vangerven. “Zo verwacht het aan de ene kant van onze Leuvense ondernemers om een inspanning te leveren, maar aan de andere kant verdeelt het zélf wel nog 11 keer per jaar een papieren stadsmagazine. Als het het stadsbestuur er écht om te doen is de papieren afvalberg te verkleinen, kan het misschien zélf eerst het goede voorbeeld geven, alvorens een extra belasting die vooral de lokale handel treft in het leven te roepen.” Met link naar studie Deloitte 2019: https://www.impactfolder.be/site/assets/files/1/2019_deloitte_monitor_nl.pdf


Lorin Parys
fractievoorzitter
0476 45 34 01

Pieterjan Vangerven
Gemeenteraadslid
0495 74 25 19

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is