Aanleg buurtfietsenstallingen

Op 5 mei 2022, over deze onderwerpen: Mobiliteit

We pleient voor dringende aanleg buurtfietsenstallingen

Ondanks beloftes van het stadsbestuur om een netwerk uit te bouwen van buurtfietsenstallingen, blijft het in Leuven erg moeilijk om fietsen veilig te kunnen parkeren. In de grote fietsenstallingen worden heel wat diefstallen gesignaleerd, maar ook buiten het centrum is de nood aan plekken waar een fiets veilig kan worden achtergelaten hoog. N-VA Leuven roept daarom op om dringend werk te maken van overdekte buurtfietsenstallingen die kunnen afgesloten worden.

Ondanks een campagne van de politie om iets te doen aan fietsdiefstallen, blijven er grote aantallen fietsen gestolen worden. Opmerkelijk is de verschuiving naar een groeiend aandeel aan elektrische fietsen, mountainbikes en cargofietsen. In principe niet vreemd: steeds meer Leuvenaars investeren in een dure fiets als vervoermiddel bij uitstek binnen en rondom de stad. Het veilig parkeren van fietsen is al allesbehalve eenvoudig in het centrum en aan het station, maar ook buiten deze locaties is een veilige stalplaats vinden quasi onmogelijk.

Al geruime tijd trekt N-VA Leuven aan de alarmbel over de verontrustende stijging van de fietsdiefstallen. “Het is goed nieuws dat mensen de overstap maken en investeren in fietsen, maar wanneer ze deze veilig willen stallen, blijkt er amper en al zeker geen kwalitatieve infrastructuur te zijn”, aldus Lies Verlinden, gemeenteraadslid voor N-VA in Leuven. “Hoewel het bestuursakkoord de uitbouw van een netwerk aan buurtfietsenstallingen als een van de belangrijkste fietsparkeerprojecten bestempelt, krijgen we daar weinig van te zien. Hoog tijd dat woorden in daden worden omgezet.”

“We merken al langer dat het stadsbestuur veel plannen heeft, maar dat het jammer genoeg vaak bij aankondigingspolitiek blijft”, betreurt Veerle Bovyn, gemeenteraadslid voor N-VA Leuven. “De fietsenstalling onder het Martelarenplein is nog steeds niet in gebruik genomen, en ook het lokfietsenproject waar we zo op aangedrongen hebben, laat op zich wachten.”
Diefstal is trouwens niet het enige probleem. Wie investeert in een duurdere fiets, zoals een elektrische fiets of cargobike, ziet deze natuurlijk liever niet in weer en wind buiten staan. “Als Leuven echt zo graag Fietsstad 2022 wil worden, zou er toch wel meer aandacht besteed mogen worden aan overdekte, veilige stallingen in elke buurt.”

Intussen blijft het behelpen. “Niet iedereen kan thuis zijn fiets binnen achter slot en grendel zetten, en wie dat wel kan, moet soms beknibbelen op de eigen veiligheid”, stelt Lies Verlinden. “Fietsen in smalle gangen vormen een risico voor de veiligheid, omdat ze obstakels kunnen vormen die een vlotte doorgang beletten bij noodsituaties als brand. Dit kan toch niet de bedoeling zijn?”

Lies Verlinden (gemeenteraadslid)
M. 0479/ 61 87 66