3 miljoen euro voor Leuvense straten

Op 16 maart 2022, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening, Veiligheid

“De aanhouder wint. We vragen dit al zoo lang!”

Leuven investeert de komende jaren 3 miljoen euro in Leuvense straten

Tijdens de commissie Openbare werken van gisteren, heeft het stadsbestuur een lijst bekendgemaakt van straten die de volgende drie jaar zullen worden aangepakt. Debby Appermans en Pieterjan Vangerven, gemeenteraadsleden, reageren tevreden: “Terwijl heel wat straten (denk bijvoorbeeld aan de Dekenstraat, de Werkhuizenstraat, de J.P. Verhaghenstraat, de Ondernemingsweg, de Verkortingsstraat, de Werkhuizenstraat, de Karel Schurmansstraat) al jaren nood hadden aan een serieuze opknapbeurt, stond de hernieuwing van het Leuvense asfalt de laatste jaren vooral in het teken van het WK Wielrennen. Vooral straten gelegen op het parcours kregen de voorbije jaren een nieuwe asfaltlaag en andere straten, die er vaak een pak slechter aan toe waren, moesten wachten. Wij kaartten dit aan in de Gemeenteraad van oktober vorig jaar en vroegen het stadsbestuur een versnelling hoger te schakelen. Nu geeft het stadbestuur gevolg aan deze oproep en zullen de komende jaren heel wat starten geherasfalteerd worden. De aanhouder wint. We vragen dit al zo lang!”

Pieterjan Vangerven: ‘”Sommige straten zijn al zeer ver over hun houdbaarheidsdatum en wachten al ettelijke jaren op vernieuwing. En door de voorrang die de voorbije maanden en jaren gegeven werd aan het herasfalteren van de straten gelegen langs het WK parcours, moesten deze straten nog wat langer wachten. Het resultaat is er dan ook naar: sommige straten lijken ondertussen meer op een mountainbikeparcours dan op een openbare weg. En ook al begrijpen we in zeker mate dat een WK parcours er pico bello moet uitzien, het is jammer dat dit ten koste ging van andere straten waar de nood aan hernieuwing veel groter was.”

Debby Appermans: ”Net daarom hebben we in de gemeenteraad van oktober vorig jaar aan de alarmbel getrokken en een voorstel ingediend om meerdere straten die in slechte toestand zijn nog voor de zomer van dit jaar te voorzien van een nieuwe asfaltlaag. De schepen heeft toen bevestigd dat er een aantal straten inderdaad reeds lange tijd er in zeer slechte staat bij lagen en zou er werk van maken. Dat lijkt nu ook effectief het geval te zijn. In de commissie is er nu een lijst voorgelegd van straten die dit jaar en volgend jaar geherasfalteerd zullen worden. En hoewel dit allemaal wat sneller had mogen gebeuren, zijn we erg blij dat er nu eindelijk werk van zal gemaakt worden. Dat er een specifieke lijst werd opgesteld, zal ook voor vele Leuvenaars als muziek in de oren klinken, want velen hadden door het lange wachten de hoop op hernieuwing bijna opgegeven. Ook deze Leuvenaars kunnen nu dus gerust zijn dat hun straat weldra aan de beurt komt”.

“Vanuit de oppositie zullen wij er in ieder geval erg nauwgezet op toezien dat de lijst ook effectief wordt afgewerkt en dat het niet enkel bij loze beloften blijft” besluiten Vangerven en Appermans.

Pieterjan Vangerven (gemeenteraadslid N-VA)
M. 0495/74 25 19
E. pieterjan.vangerven [at] n-va.be

Debby Appermans (gemeenteraadslid N-VA)