3 Camera’s Leveren Stadsbestuur 2.4 miljoen euro boetes op! N-VA vraagt einde boetevalstrikken Martelarenplein en Spaanse Kroon

Op 18 maart 2019, over deze onderwerpen: Goed bestuur, Veiligheid

PERSMEDEDELING N-VA Leuven 18 maart 2019

3 Camera’s leveren Stadsbestuur 2.4 miljoen euro boetes op! N-VA vraagt einde boetevalstrikken Martelarenplein en Spaanse Kroon.

ANPR-camera’s zijn camera’s die nummerplaten registreren. Ze worden ingezet om sluipwegen te ontlasten en ook dievenbendes sneller te kunnen opsporen. Een handig hulpmiddel, maar niet wanneer ze gebruikt worden om automobilisten te beboeten bij verkeerssituaties die erg onduidelijk zijn. “Aan de Spaanse Kroon en op het Martelarenplein leidden die camera’s al tot 2.4 miljoen euro’s aan boetes. Een echte boetevalstrik dus. Wij willen die wegwerken door het plaatsen van duidelijke signalisatietotems,” zegt fractieleider van N-VA, Lorin Parys.

“Camera’s dienen niet om de stadskas te spijzen. En dat is nu net het geval bij de camera’s aan de Spaanse Kroon en op het Martelarenplein”, getuigt gemeenteraadslid Zeger Debyser die de cijfers opvroeg bij het stadsbestuur. “De opbrengsten van die camera’s spannen letterlijk de kroon. Sinds de ingebruikname werden op de Oude Baan 17.606 boetes uitgereikt, in de Hoegaardsestraat 7.412. Het maandelijkse aantal is wel gedaald, maar blijft nog steeds zeer hoog: gemiddeld 10 boetes per dag op de Oude Baan. Daar zijn ook mensen bij die niet van Leuven zijn en nietsvermoedend op bezoek komen bij vrienden of familie”, aldus Zeger Debyser.

Martelarenplein 10 x grotere cashkoe dan Vrijdagmarkt in Gent

Fractieleider Lorin Parys: “Recent was Gent nationaal in het nieuws omdat sinds de installatie van een camera op de Vrijdagmarkt in 2017, 6.000 automobilisten er voor 300.000 euro boetes moesten betalen. Maar in Leuven betaalden al bijna 60.000 automobilisten een boete voor maar liefst 1.650.000 euro op het Martelarenplein, de grootste cashkoe van Leuven dus. Elke maand schrijft het stadsbestuur nog steeds een kleine 2.000 boetes uit terwijl schepen Devlies zei dat het doel nul boetes was. Op die manier jaag je, om de stadskas te spijzen, alleen maar bezoekers weg. In 2018 brachten die 3 camera’s bijvoorbeeld 2.4 miljoen euro op, en binnenkort gaan we naar 34 ANPR camera’s.”

N-VA stelt signalisatietotems op bewuste 3 locaties voor
Daarom herhaalde N-VA Leuven tijdens de vorige gemeenteraad haar voorstel om in te grijpen en die bewuste camera’s beter aan te duiden met signalisatietotems om nietsvermoedende chauffeurs eerlijk te waarschuwen. Dat idee werd echter weggestemd. “De nieuwe ANPR-camera’s voor het stadscentrum krijgen een signalisatietotem, maar de camera’s die het meest opbrengen voor de stadskas dus niet. We zijn ze dan maar zelf een bord gaan plaatsen om de Leuvenaars en onze bezoekers te waarschuwen. Dat is beter voor de verkeersveiligheid en voor het imago van Leuven,” zegt gemeenteraadslid Lies Verlinden.

En als de situatie toch blijft zoals ze is, dan vindt N-VA Leuven dat die torenhoge opbrengsten tenminste geïnvesteerd moeten worden in een betere aantrekkelijkheid van onze stad. “Bijvoorbeeld door het eerste uur ondergronds parkeren gratis te maken indien je iets koopt bij onze Leuvense handelaars”, stelt Lorin Parys voor. “Op die manier kan het parkeerbeleid wel onze handel ondersteunen.”

Lorin Parys
Vlaams Volksvertegenwoordiger