Leuvense stadsrekening (Persreactie)

Op 20 mei 2022, over deze onderwerpen: Financiën

“Cijfers worden opgesmukt door schulden aan te gaan en in het verleden opgebouwde reserves aan te wenden”

Zonet maakte de Stad Leuven de jaarrekening voor 2021 bekend. Pieterjan Vangerven, gemeenteraadslid voor N-VA: “Daar waar het stadsbestuur zichzelf op de borst klopt door te stellen dat de Leuvense financiën halfweg de legislatuur 2019-2024 kerngezond blijven, is de werkelijkheid helaas iets minder rooskleurig. Wat het stadsbestuur er niet bij vertelt, is dat men de rekening enkel heeft kunnen doen kloppen door extra schulden aan te gaan en bovendien te putten uit de in het verleden opgebouwde reserves. Men heeft met andere woorden de cijfers met enkele ‘handigheidjes’ opgesmukt. Zo dient vastgesteld dat de stad voor het tweede jaar op rij meer heeft uitgegeven dan er binnenkwam. Alles opgeteld gaat het om een tekort van 7,8 miljoen euro in 2021. En in 2020 kwam men ook al 37,3 miljoen euro te kort. Daarnaast werd er 7,3 miljoen euro uit de reserves van de politiezone gehaald én werden er voor 11,7 miljoen euro schulden aangegaan. Waar schepen Devlies een pluim verdient voor zijn financieel beleid van de voorbije legislaturen, merken we sinds het aantreden van het huidige roodgroene prestigecollege een duidelijke kentering. Goed rentmeesterschap heeft plaatsgemaakt voor spilzucht. Zelfs ondanks de extra inkomsten waar het stadsbestuur op kan rekenen, bijvoorbeeld de ruim 5 miljoen euro die het jaarlijks ophaalt door de verhoging van de onroerende voorheffing (de belasting op wonen) of de 6 miljoen euro aan extra inkomsten uit ANPR GASboetes, slaagt het stadsbestuur er nog steeds in meer uit te geven dan er binnenkomt. En dat allemaal om prestigeprojecten zoals een zwembad aan de Vaartkom en een peperdure podiumkunstenzaal te financieren.”

Pieterjan Vangerven - 0495 / 74 25 19