Zwembad Vaartkom

Op 28 juni 2021, over deze onderwerpen: Goed bestuur, Inspraak en overleg

784 Leuvenaars vragen stadsbestuur om geen zwembad aan te leggen aan de Vaartkom en om meer betrokkenheid

De Leuvense Gemeenteraad dient zich vanavond te buigen over een burgervoorstel waarin het stadsbestuur gevraagd wordt om geen zwembad aan te leggen aan de Vaartkom. Dit voorstel werd ondertekend door niet minder dan 784 Leuvenaars. In het ingediende verzoekschrift wordt tevens gevraagd om de buurtbewoners meer te betrekken bij het ganse project. Lorin Parys, fractievoorzitter en Zeger Debyser, gemeenteraadslid: “Het feit dat meer dan 780 Leuvense handtekeningen werden ingezameld tegen een zwemzone aan de Vaartkom, toont aan dat het participatietraject van het stadsbestuur is mislukt. Wij kaartten het gebrek aan burgerinspraak reeds meermaals aan, maar onze kritiek werd door het stadsbestuur steeds weggewuifd. Hopelijk zal stadsbestuur deze keer wél gevolg geven aan dit duidelijke signaal van de Leuvenaar. Wij zullen het burgervoorstel in ieder geval volmondig steunen.”

Zeger Debyser: “Wij stellen vast dat vele Leuvenaars via diverse kanalen al jaren aangeven geen zwembad te willen aan de Vaartkom. Het feit dat het zwembad van vooraf aan werd opgelegd door de stad heeft echte inspraak gefnuikt. Je legt toch geen zwembad aan in een buurt zonder de bewoners ervan grondig te consulteren? Dat het nu zelfs tot een burgervoorstel, ondertekend door 784 Leuvenaars, op de Gemeenteraad komt zegt eigenlijk alles: het project wordt niet of onvoldoende gedragen door de buurt en de bewoners voelen zich niet (voldoende) gehoord.”

“Het zwembad aan de Vaart zal en moet er blijkbaar koste wat kost komen”, gaat Lorin Parys verder. “Dat kon eerder dit jaar ook al afgeleid worden uit de keuzes die door het stadsbestuur gemaakt werden bij aanpassing van de Leuvense meerjarenbegroting n.a.v. de impact van de coronacrisis op de stadsfinanciën. Terwijl de heraanleg van de Tervuursestraat, de Kapucijnenvoer en de Brabanconnestraat voor onbepaalde tijd werd uitgesteld, er geen budget werd voorzien voor de in 2017 aangekondigde balsportenhal in Heverlee en de renovatie van de hopeloos verouderde sporthal in de rijschoolstraat op de schop ging, gaf men voorrang aan prestige boven noodzakelijke investeringen. Eerder bespaarde het stadsbestuur ook al meer dan 10 miljoen euro door de renovatie van de Parkschool en SKLO te schrappen en deze scholen af te stoten. Geen geld dus voor kinderen met een beperking, maar wel voor een niet-gedragen prestigeproject van 11 miljoen euro als ‘Leuven Bad’. Dat gaat er bij ons niet in. Wij zouden in ieder geval andere keuzes maken.”

N-VA Leuven zal het burgervoorstel vanavond op de Gemeenteraad volmondig steunen en hoopt dat ook het stadsbestuur gevolg zal geven aan dit duidelijke signaal.

Lorin Parys
Fractieleider