Wortelscheuten Kerspelstraat

Op 6 september 2022, over deze onderwerpen: Natuur en klimaat, Veiligheid
Frieda_wortels_kerpelstraat

Frieda Aerts van N-VA Leuven tevreden dat Robinia wortelscheuten in de Kerspelstraat werden verwijderd.

In het kader van de heraanleg van de Kerspelstraat werden de bomen in het voorjaar van 2022 op 1 meter afgezaagd. Reeds toen vroeg de N-VA fractie of deze wortels geen problemen zouden kunnen veroorzaken aan de nutsvoorzieningen. Volgens het stadsbestuur was dit geen enkel probleem. Van de boomsoort Robinia is echter geweten dat ze zeer sterke wortelopslag geeft na boomkap.

Gemeenteraadslid Frieda Aerts: “Die wortelscheuten hadden het voetpad en ook de voortuinen bijna in een bos veranderd. Bovendien hebben die scheuten grote doornen, die de bewoners konden verwonden. Omdat de Groendienst niet zomaar aan de slag kan in de privé-tuinen, stelde ik de vraag in de commissie aan schepen Wadera, die op mijn vraag inging.”

Ondertussen zijn de scheuten op het openbaar domein en in de voortuinen verwijderd. En tijdens de gemeenteraad beloofde de schepen om ook toekomstige wortelscheuten te verwijderen.

Frieda Aerts: “We zijn tevreden met dit verloop en we hopen dat als alle wortelrestanten verwijderd zijn, de problemen voor de buurt zijn opgelost.”

Frieda Aerts (gemeenteraadslid