U bent hier
Werd er 121.000 euro in het water gegooid bij de verkoop van het schip Intensity?

De N-VA fractie staat heel kritisch tegenover het financieel beleid van deze coalitie. Als oppositiepartij houdt N-VA de uitgaven van de stad dan ook in het oog. Fractieleider Zeger Debyser kreeg een tip over de verkoop van het schip Intensity. Dit schip werd tussen 2013 en 2023 gebruikt als jeugdhuis in Wijgmaal. Hoewel er in 2021 voor minstens 121.000 € herstellingskosten werden gedaan, werd het schip 3 jaar later verkocht voor amper 3500 €. Wat liep er mis? De gemeenteraad nam de beslissing om het schip Intensity aan te kopen op 27 mei 2013 als huisvesting voor Jeugdhuis Impuls in Wijgmaal. De aankoopprijs was 145.000 €. Reeds tijdens deze gemeenteraad stelde N-VA raadslid Katelijne Dedeurwaerder enkele kritische vragen. Het was bekend dat het gebruik van het schip gepaard ging met hoge werkingskosten. Aan de raadsleden werd echter niet meegedeeld dat een uitzonderlijk onderhoud in een droogdok in 2020 om de romp te herstellen, gegund voor 75000 €, uiteindelijk liefst 121.000 € kostte! Dan was er ook nog een herstelling van een lek voor 20.000 €. Vreemd was de verlenging van de concessie door de gemeenteraad in mei 2023. Een nakende verkoop werd daar niet meegedeeld. Want ondanks de gedane investering beslist het college op 25 augustus 2023 om de boot te verkopen. Een reeks redenen wordt opgegeven zoals de hoge energiekost, het gebrek aan expertise in het wetgevend kader en technisch onderhoud van een boot, de hoge kosten in het algemeen, de beperkte toegankelijkheid aan de boot. AGSL verklaart zich onbevoegd om de verkoop te regelen. De boot Intensity wordt uiteindelijk via een openbare veiling verkocht voor slechts 3500 €. Raadslid Karen Van Herck: “Er is zeker nood aan een fysieke plek voor een jongerenwerking. Ook in Wijgmaal. Verschillende van onze fractieleden kregen hierover signalen van jongeren en ouders. Voor het jeugdhuis is nu een tijdelijke oplossing gevonden via een container aan de sporthal Ymeria. Een lange termijn oplossing ontbreekt weliswaar. Het wordt stilaan een constante in het Leuvens beleid. Men investeert zwaar in tijdelijke oplossingen die niet duurzaam blijken te zijn. Hier werd op 10 jaar meer dan 300.000 euro besteed aan een tijdelijke oplossing voor jeugdinfrastructuur. Investeringen zouden duurzaam moeten zijn.” Raadsleden Debyser en Van Herck: “Dit dossier roept heel wat vragen op. Wie had het lumineuze idee om in 2020 nog voor 121.000 € herstellingskosten te doen om de boot drie jaar later te verkopen voor slechts 3500 €? En waarom werd aan de gemeenteraad in 2023 wel gevraagd de concessie te verlengen maar bracht men de herstelling en de verkoop in datzelfde jaar niet naar de gemeenteraad? Wij vragen dan ook opheldering aan de toenmalige schepen van jeugd. Werd hier geld in het water gegooid"?