Vlaanderen investeert ruim €400.000 in topsportinfrastructuur in Leuven

Op 4 augustus 2021, over deze onderwerpen: Sport

“Tijd dat stadsbestuur nu zelf ook investeert in zwembad en balsporthal”

“Dit soort infrastructuur is daarvoor een fantastische hefboom, die zowel de Vlaamse topsport als de breedtesport naar een hoger niveau tilt. Eén keer per Olympiade voorziet Vlaanderen een projectoproep voor het bouwen of verbouwen van topsportinfrastructuur. Acht projecten kunnen nu met € 10 miljoen verder bouwen aan hun topsportinfrastructuur en bij die acht zijn er twee Leuvense projecten. We zijn dan ook oprecht dankbaar voor deze investering door de minister, want dit is ook goed voor de bredere Leuvense sportgemeenschap.”, zegt gemeenteraadslid Pieterjan Vangerven.

“In Leuven wordt er voor een totaal bedrag € 414.974 waarmee de helft van de volledige investering bekostigd wordt. De topsportschool van het Koninklijk Atheneum Redingenhof ontvangt € 74.842 voor de renovatie naar een volledig topsportinternaat met alle nodige faciliteiten. Ook in het universitair sportcentrum KU Leuven, ook wel Sportkot genoemd, wordt er grondig gerenoveerd. De twee, zeer veel gebruikte, kunstgrasvelden en de piste in de indoor atletiekhal zullen vervangen en opnieuw op topniveau gebracht worden. Hiervoor wordt € 340.132 vrijgemaakt. Laat ons ook niet vergeten, dat er eerder ook al 1,8 miljoen euro Vlaamse middelen werden uitgetrokken voor de bouw van de nog te realiseren topsporthal voor badminton en tafeltennis in het Redingenhof. Vlaanderen investeerde vorige legislatuur ook al 3.5 miljoen euro in de nieuwe topsporthal en de beachhal van de KU Leuven. Het wordt nu dan ook tijd dat het stadsbestuur zelf begint te investeren in broodnodige infrastructuur, zoals het veelgevraagde 50m-zwembad en de al zo lang beloofde balsportenhal,” besluit Vangerven.